خلاصة:
هدف
هدف از این پژوهش تحلیل کانونی رابطه حمایت اجتماعی و بی انگیزگی دانش آموزان دوم و سوم متوسطه از مشارکت در فعالیت های تربیت بدنی مدارس بوده است.
روش شناسی: این پژوهش توصیفی همبستگی و از نوع پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شده است. 381 نفر از دانش آموزان کلاس های دوم و سوم مقطع متوسطه شهرستان بوکان به روش تصادفی، خوشه ای، چندمرحله ای به عنوان نمونه های آماری انتخاب شدند و مقیاس رفتار بین فردی پلیتر و همکاران (2008) با پایایی (81/0=α) و پرسشنامه بی انگیزگی در تربیت بدنی شن و همکاران (2010) با پایایی (78/0=α) را پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی کانونی (بنیادی) استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که حمایت از استقلال با ارزشمند نبودن فعالیت ها (130/0=r؛ 05/0>p) و جذاب نبودن فعالیت ها (166/0=r؛ 05/0>p) رابطه منفی و معنی داری دارد. حمایت از شایستگی با کمبود توانایی (135/0=r؛ 05/0>p)، تلاش ناکافی (133/0=r؛ 05/0>p)، ارزشمند نبودن فعالیت ها (197/0=r؛ 01/0>p) و جذاب نبودن فعالیت ها (202/0=r؛ 01/0>p) رابطه منفی و معنی داری دارد و حمایت از تعلق با کمبود توانایی (110/0=r؛ 05/0>p)، تلاش ناکافی (108/0=r؛ 05/0>p)، ارزشمند نبودن فعالیت ها (157/0=r؛ 01/0>p) و جذاب نبودن فعالیت ها (178/0=r؛ 01/0>p) رابطه منفی و معنی داری دارد. همچنین، تحلیل کانونی یک مجموعه معنی دار را بین حمایت اجتماعی و بی انگیزگی دانش آموزان نشان داد که در آن، مجموعه حمایت اجتماعی 19 درصد از تغییرات مجموعه بی انگیزگی را تبیین می کند.
نتیجه گیری
دبیران تربیت بدنی که محیط حمایتی برای دانش آموزان فراهم کنند، می توانند بر بی انگیزگی دانش آموزان تاثیر بگذارند و مشارکت آنان را در فعالیت های تربیت بدنی افزایش دهند.
Objective
The aim of this study was to investigate the canonical correlation of the relationship between the social support and absence of motivation of 2nd and 3rd grade high school students in physical education activities.
Methodology
The method of study was descriptivecorrelation, and field survey. 381 students among 2nd and 3rd high school students of Bookan city were chosen through multi-level cluster random sampling. They filled in interpersonal behavior scale of Pelletier et.al (2008) with the reliability (α=.81), and questionnaire of absence of motivation in physical education of Shen et.al (2010) with reliability (α=.78). Data was analyzed with Canonical Correlation method.
Results
The results showed that there was a negative significant relationship between autonomy support with insufficient values of activities (r=-0.130, p≤0.05), and unappealing activities (r=-0.166, p≤0.05). Competence support had a negative significant relationship with deficient ability (r=-0.135, p≤0.05), deficient effort (r=-0.133, p≤0.05), insufficient values of activities (r=-0.197, p≤0.01), and unappealing activities (r=-0.202, p≤0.01). Relatedness support had a negative significant relationship with deficient ability (r=-0.110, p≤0.05), deficient effort (r=-0.108, p≤0.05), insufficient values of activities (r=-0.157, p≤0.01), and unappealing activities (r=-0.178, p≤0.01). Also, canonical correlation showed a significant set between social support and students lack of motivation, that is, set of social support predicted set of students lack of motivation (0.19).
Conclusion
Physical education teachers, who provide supportive environment for students, can influence students motivation, and increase their participation at physical education activities.
ملخص الجهاز:
دانشيار دانشگاه اروميه تاريخ دريافت : ٩٢/٠٥/٠٩ تاريخ پذيرش: ٩٢/١٢/٢٠ چکيده هدف : هدف از اين پژوهش تحليل کانوني رابطۀ حمايت اجتماعي و بيانگيزگي دانش آموزان دوم و سوم متوسطه از مشارکت در فعاليت هاي تربيت بدني مدارس بوده است .
نتايج تحقيق تومانيس (٢٠٠٥) نشان داد که حمايت فراهم شده از سوي معلمان تربيت بدني با ارضاي نيازهاي دانش آموزان در ارتباط است که به نوبۀ خود انگيزة خودتعييني را پيش بيني ميکند و انگيزة خودتعييني منجر به مشارکت بيشتر دانش آموزان در فعاليت هاي تربيت بدني در طول سال تحصيلي ميشود.
نتايج پژوهش شن و همکاران (٢٠١٠) نشان داد که حمايت ناکافي دبيران از استقلال، شايستگي و تعلق با انواع مختلف بيانگيزگي در ارتباط است و بيانگيزگي از تلاش در کلاس و قصد مشارکت در تربيت بدني ممانعت ميکند.
ژانگ ٤ و همکاران (٢٠١١) نشان دادند که حمايت فراهم شده از سوي دبيران تربيت بدني به طور مثبت با ارضاي نيازهاي استقلال، شايستگي، تعلق و مشارکت در فعاليت هاي جسماني در دانش آموزان متوسطه رابطه دارد.
ماتريس همبستگي متغيرهاي تحقيق (رجوع شود به تصویر صفحه) ١(رجوع شود به تصویر صفحه) براي بررسي رابطۀ مجموعۀ حمايت اجتماعي (حمايت از استقلال، حمايت از شايستگي و حمايت از تعلق ) با مجموعه عوامل بيانگيزگي (کمبود توانايي، تلاش ناکافي، ارزشمند نبودن فعاليت ها و جذاب نبودن فعاليت ها) از تحليل همبستگي کانون (بنيادي) استفاده شد که نتايج آن در جدول ٣آورده شده است .