خلاصة:
امروزه به رغم تلاش های کادر درمانی و امکانات وسیع ، میزان نارضایتی و شکایت بیماران رو به افزایش است . بیشک بخش عمده ای از رضایتمندی بیماران به رعایت حقوق آنان توسط کادر درمانی مربوط میشود، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی و رعایت حقوق بیمار، در مراکز جراحی محدود کرمان انجام شد. در این مطالعه توصیفی ـ مقطعی، ٣٨٤ بیمار بستری و کلیه پرستاران شاغل در مراکز جراحی محدود مشارکت کردند. داده ها از طریق دو پرسشنامه جمع آوری گردید. طبق نتایج ، میزان آگاهی از منشور حقوق بیمار ٨٠.٢ درصد در سطح خوب و میزان رعایت منشور فوق ٥٢.٦ درصد در سطح مطلوب بود که بین میزان آگاهی و رعایت ، ارتباط آماری معناداری وجود داشت . همچنین مشخص شد سطح آگاهی، با جنسیت و مرکز درمانی و نوع بیمه ، و میزان رعایت با نوع بیمه ارتباط آماری دارند. بیشترین و کم ترین میزان رعایت به ترتیب مربوط به گویه حق دریافت خدمات مطلوب سلامت و حق دریافت اطلاعات کافی بود. این نتایج نشان میدهد علیرغم آگاهی مطلوب ، میزان رعایت حقوق بیمار در حد مطلوبی نیست ، بنابراین ممکن است عواملی غیر از آگاهی هم دخیل باشند، لذا پیگیری موارد نقض حقوق بیماران ، تصویب قوانینی برای تضمین رعایت آن و پایش اجرای این قوانین ، جهت ارتقای رضایتمندی بیماران ضروری است .
Nowadays despite of care team’s attempts and existence of broad
facilities, amount of dissatisfaction and patient’s compliant is
increasing. Undoubtedly, main part of patient’s satisfaction is related
to respecting their rights by staffs of medical centers. Hence, this
research aimed to determine nurses and patient’s awareness of patient
rights charter and amount of respecting it in limited surgical centers in
Kerman city. In this descriptive cross sectional study, 384 patients and
all nurses (24) working at limited surgery centers participated. Data
was collected using two questionnaires. Results showed that
awareness of patient’s charter 80.2 percent was at a good level and
amount of respecting patient’s charter 52/6 percent was at good level
that the relationship between awareness of and respect to patient rights
was statistically significant. Also, there was a significant relationship
between awareness level and sex, care center, insurance type and
between amount of respecting and insurance type. Maximum and
minimum amount of respecting was in the right of receiving good
health item and right of receiving enough information items. Despite
of being patients and nurses awareness at a good level, respecting to it
wasn’t at a good level. So, there may be some other factors rather than
awareness which play role in this area. Thus, following the negligence
of patient’s rights, approving laws for enforcing it and monitoring
their implementation is necessary for improving patient’s satisfaction.
ملخص الجهاز:
"آگاهی از حقوق بیمار و رعایت آن از دیدگاه بیماران و پرستاران : مطالعه ای در مراکز جراحی محدود شهرستان کرمان در سال ١٣٩٢ محمود نکوئی مقدم 1 محمدرضا امیر اسماعیلی 2 راحیل قربانینیا 3 طاهره شریفی 4 سیدسعید طباطبائی 5 چکیده دانشیار، دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، کرمان ، ایران .
به دلیل غیر نرمال بودن توزیع پرستاران تحت مطالعه برای این گروه از آزمون های ناپارامتریک استفاده نمودیم ، لذا با توجه به نتایج آزمون من ویتنی بین میزان آگاهی پرستاران در زمینه منشور حقوق بیمار در دو جنس زن و مرد اختلاف معناداری وجود دارد (جدول ٢)، اما در میزان آگاهی و رعایت حقوق بیمار در ساکنین شهر و روستا (به ترتیب ٠٣٧٥=p و ٠٩٣٢=p) اختلاف معناداری یافت نشد.
بر اساس نتایج این پژوهش میزان آگاهی و رعایت حقوق بیمار از دیدگاه پرستاران شاغل در مراکز جراحی محدود در سنین مختلف تفاوت معناداری ندارد و با مطالعه جوزی (١٣٩١ ش .
مهم ترین دلیل اختلاف گویه های رعایت حقوق بیمار بین مطالعه حاضر با سایر مطالعات ذکر شده ٤٣ میتواند این باشد که اکثر این مطالعات در بیمارستان های آموزشی و دولتی و پژوهش ما در مراکز غیر دولتی جراحی محدود انجام شده است که جامعه مورد بررسی را متمایز از سایر مطالعات میکند.
این تفاوت در نتایج نشان میدهد که عوامل دیگری نیز غیر از آگاهی در میزان رعایت مفاد منشور حقوق بیمار دخالت دارند که باید مورد توجه قرار گیرند."