خلاصة:
یکی از کیفیات عام مشدد در تمامی جرایم، عنوان تکرار جرم است. قانونگذار پیش از این، نه در قوانین قبل از انقلاب اسلامی و نه حتی پس از آن، نص صریحی دربارهی تکرار جرایم حدی بیان نکرده بود. برای نخستین بار در مادهی 136 قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392، حکم تکرار جرایم حدی بیان شده است. در این ماده مقرر شده است:« هرگاه کسی سه بار مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود و هر بار حد آن جرم بر او جاری گردد، حد وی در مرتبه چهارم اعدام است». در مقابل این حکم که برگرفته از نظر مشهور فقیهان است، دست کم دو نظر فقهی دیگر نیز وجود دارد. نظر نخست، قتل در مرتبهی سوم و دیگری عدم جواز قتل در جرایم حدی به هر میزان تکرار است. نویسنده با بررسی اقوال و ادلهی آرای یادشده، به این نتیجه رسیده است که حکم یادشده در ماده 136 قانون مجازات اسلامی درست نیست.
One of the general aggravating circumstances in all crimes is the repetition of crime. Iranian legislator، neither before the Islamic Revolution nor after that، had explicitly passed any provision about crimes entitled divine punishment. It was in the Article 136 of the Islamic Penal Code، adopted on April.21، 2013، that the repetition of such crimes came to be approved. This Article says that: «If a person commits a crime entitled divine punishment in three times، and in each time he is punished، his sentence in forth time will be death penalty.» Contrary to this rule which is taken from the opinion of the most celebrities of Islamic jurists، there are at least two other opinions; the first، is the death penalty in third time، and the second، is the lack of permission for the death penalty
ملخص الجهاز:
"٢- آرای فقهی موجود درباره ی حکم تکرار جرایم حدی دست کم سه نظر فقهی وجود دارد که ذیلا به بیان آن میپردازیم : نظر نخست : گروه زیادی از فقیهان امامیه بر این باورند که اگر کسی یک نوع حد را سه مرتبه مرتکب شود و هر مرتبه مجازات ویژه ی همان مرتبه بر وی جاری شده باشد، در مرتبه ی چهارم کشته میشود.
به عنوان نمونه علامه حلی میگوید:« اگر شخصی اعتقاد به حرمت افطار عمدی در ماه مبارک رمضان داشته باشد تعزیر میشود اگر دوباره انجام داد باز هم تعزیر میشود و چنانچه در مرتبه ی سوم باز افطار عمدی نمود، کشته میشود» (علامه حلی، ١٤١٢، ٩، ١٧٤) شبیه همین مورد را می - توان در تکرار جرایمی مانند ربا (حرعاملی، ١٤٠٩، ٢٨، ٣٧١) مشاهده نمود که بسیاری از فقیهان به قتل آکل ربا در مرتبه ی سوم فتوا داده اند(شیخ صدوق ،١٤١٣، ٤، ٧١؛ نجفی، بیتا، ١٣، ١٣٢؛ شهید اول ، ١٤١٩، ٢، ٤٠٩).
بنابراین اگر سه مرتبه شرب خمر نموده و هر بار ٨٠ مرتبه تازیانه زده شود(ماده ی ٢٦٥ قانون مجازات اسلامی) ولی در مرتبه چهارم سرقت حدی نماید کشته نمی شود؛ در حالی که تکرار مذکور در ماده ١١٣٧ یعنی در جرایم تعزیری، با توجه به عبارت « مرتکب جرم تعزیری درجه یک تا شش دیگری گردد ...
٦- نتیجه گیری درباره ی تکرار جرایم حدی قانونگذار با پذیرش نظر مشهور فقیهان در ماده ١٣٦ که برای نخستین بار در قوانین جزایی نگاشته شده است ، حکم به قتل مرتکب حدود مشابه در مرتبه ی چهارم داده است ."