خلاصة:
هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر عملکرد و ویژگیهای الکتروانسفالوگرام در ورزش تیروکمان بود. 45 دانشجوی دختر به طور تصادفی به سه گروه نوروفیدبک واقعی (آموزش نوروفیدبک براساس امواج مغزی خود فرد)، گروه نوروفیدبک ساختگی (عدم ارایه فیدبک ها براساس امواج مغزی فرد) و گروه کنترل (بدون آموزش نوروفیدبک) تقسیم شدند. 20 جلسه نوروفیدبک شامل 10 دقیقه آموزش تقویت موج آلفا در ناحیه T3 بوده و20 دقیقه بعدی به پروتکل آلفا-تتا در ناحیهPz اختصاص یافت. قبل و بعد از دوره 20 جلسهای آموزش تیروکمان، افراد در پیشآزمون و پسآزمون (رکورد تیروکمان و متغیرهای الکتروانسفالوگرام) شرکت کردند. نتیجه تحلیل کوواریانس یکطرفه افزایش معنیدار میانگین رکوردها را در گروه نوروفیدبک واقعی در مقایسه با دیگر گروهها نشان داد (05/0>p). همچنین تحلیل کوواریانس چندمتغیره در موج آلفا ناحیه گیجگاهی چپ گروه نوروفیدبک واقعی تغییر معنیداری را نشان داد. نتایج نشان دادند که آموزش نوروفیدبک میتواند ویژگیهای الکتروانسفالوگرام و رکورد عملکرد را در تیروکمان تغییر دهد.
The present study investigated Neurofeedback training impact on electroencephalographic characteristics and performance in archery. 45 non-athlete undergraduate students were randomly assigned to three groups including real Neurofeedback (neurofeedback training based on their brainwave activities), sham Neurofeedback (feedbacks weren't based on their brainwave activities) and control (without receiving neurofeedback). 20 experiment sessions included 10 minutes training in alpha up-training and 20 minutes alpha-theta protocol. Before starting and after the experiment, all subjects participated in a pre and post-assessment session (archery records and electroencephalographic variables). Each subject received a total of 20 training sessions (archery and neurofeedback). One-way ANCOVA showed significant differences between real group and sham and control group (p<0.05). There were not significant differences in records between sham and control group. MANCOVA analysis indicated a significant increase in alpha activity just for group1 located at left temporal site (p<0.05).
The finding suggested that neurofeedback training can change archery records and electroencephalographic characteristics in archery.
ملخص الجهاز:
"نظر به نتایج پژوهش های مذکور و دیگر مطالعه های صورت گرفته درخصوص الکتروفیزیولوژی ورزش های گوناگون (از قبیل کیم و همکاران ، ۲۰۰۸؛ دینی و همکاران ۵، ۲۰۰۹؛ هیلمن و همکاران ۶، ۲۰۰۰؛ کریک و همکاران ۷، ۲۰۰۴؛ هتفیلد و همکاران ، ۱۹۸۲؛ سالزار و همکاران ۸، ۱۹۹۰؛ دومینگوس و همکاران ۹، ۲۰۰۸) که به وجود الگوی خاص امواج مغزی در فعالیت های ورزشی دلالت دارد، محققین حوزه علوم ورزشـی بر آن شدند تا بتوانـند با استـفاده از اصول شـرطی سازی ، الگوی امـواج مغـزی 1- Preparatory period 2- Vernon 3- Hatfield et al 4- Kim 5- Deny et al 6- Hilman 7- Kerick et al 8- Salzar et al 9- Domingues ورزشکاران را به الگوی امواج مغزی ورزشکاران حرفه ای نزدیک نمایند تا از این طریق در جهت بهتر شدن عملکرد ورزشکاران مبتدی گام بردارند.
تحقیقات اولیه نوروفیدبک بر روی اضطراب (هاموند، ۲۰۰۵؛ آگنی هورتی و همکاران ۳، ۲۰۰۷؛ مور و همکاران ۴، ۲۰۰۰) و درمان صرع (اگـنر و استرمن ۵، ۲۰۰۶، تن و همکاران ۶، ۲۰۰۹) انـجام شـده است و در حال حاضر مطالعات مربوط بـه تأثیر آموزش 1- Hamond 2- Collura et al 3- Agnihorti et al 4- Moor et al 5- Egner & Esterman 6- Tan et al نوروفیدبک به بررسی افزایش اجرای مطلوب در موسیقی (هتفیلد و همکاران ، ۱۹۸۲)، حرکات موزون (ریموند و ساجید۱، ۲۰۰۵؛ ریموند و وارنی ٢، ۲۰۰۵) و بهبود رکوردهای ورزشی (لندرز و همکاران ۳، ۱۹۹۱) روی آورده اند."