خلاصة:
این پژوهش به منظور تعیین نقش سیستم های فعالساز و بازداری رفتاری در پیش بینی جهت گیری های هدف پیشرفت در دانشجویان انجام گرفت . روش پژوهش از نوع توصیفی ‐ همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته های علوم انسانی دانشگاه های پیام نور داراب و زرین دشت بود که تعداد تقریبی آن ها ۳۰۰۰ نفر بود. نمونه انتخابی شامل ۲۵۰ نفر (۹۵ پسر و ۱۵۵ دختر) بود که به روش خوشه ای تصادفی انتخا و پرسشنامه سیستم های فعالساز و بازداری کارور و وایت و پرسشنامه جهت گیری هدف چهار بعدی الیوت و مک گریگور را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه انجام گرفت . نتایج حاکی از آن بود که بعد حساسیت به پاداش ‐تنبیه ، جهت گیری های هدف تسلط گرایشی و اجتنابی و نیز جهت گیری هدف عملکرد اجتنابی را به صورت مثبت پیش بینی می کرد. بعد سائق موفقیت ، جهت گیری عملکرد و تسلط گرایشی را به صورت مثبت پیش بینی می کرد. همچنین بعد جستجوی سرگرمی و هیجان ، جهت گیری های عملکرد گرایشی و تسلط اجتنابی را به صورت مثبت پیش بینی می کرد. هر یک از ابعاد سیستم های فعالساز و بازداری رفتاری ، الگوی بی همتایی از جهت گیری هدف پیشرفت دانشجویان را پیش بینی می کردند که اهمیت گرایش های خلقی را در پیش بینی انواع جهت گیری هدف نشان می دهد.
The present study aimed to examine the role of behavioral activation-inhibition systems in predicting achievement goal orientations among college students. It was conducted with a correlational method. The study population was all students of social sciences at Darab and Zarrindasht PNU Universities (nearly 3000 pepole). Therefore، using random cluster sampling، 250 students (95 male and 155 female) were selected. They completed Carver and White behavioral activation-inhibition systems scale as well as Elliot and McGregor 2×2 goal orientation scale. Data were analyzed by multiple regression method. Results indicated that reward-punishment responsiveness dimension could positively predict mastery approach، mastery avoidance، and performance avoidance goal orientations. Drive for success could positively predict mastery approach and performance approach goal orientations. Also، fun and excitement seeking dimension could positively predict performance approach and mastery avoidance. Each of dimensions of activation-inhibition systems predicted unique pattern of students’ achievement goal orientations that reveals the importance of mood dispositions in predicting different kinds of goal orientations.
ملخص الجهاز:
"اهداف عملکرد گرایشی ۱۱، شامل تلاش برای نشان دادن شایستگی بالا و کسب قضاوت های مثبت دیگران و اهداف عملکرد اجتنابی ۱۲ شامل تلاش برای پیشگیری از قضاوت های منفی ۱۳ دیگران و ناتوان به نظر رسیدن است (الیوت ، ۱۹۹۹؛ به نقل از پاولیک، واترمن و ناکلز ، 1- achievement goal 2- Barkoukis, Ntoumanis & Thøgersen-Ntoumani 3- Urdan & Maehr 4- Zusho 5- Senko & Hulleman 6- Moreno, González-Cutre, Sicilia & Spray 7- McGregor 8- valence 9- mastery approach 10- mastery avoidance 11- performance approach 12- performance avoidance 13- Paulick, Watermann & Nückles 110 .
نتایج پژوهش دی درو، نیجستاد و باس ۱۱(۲۰۱۱) وجود رابطه بین سیستم فعالساز و 1- Eddington, Majestic & Silvia 2- Hagopian & Ollendick 3- Rose & Mossler 4- Roose, Bijttebier, Claes & Lilienfeld 5- Gable, Reis & Elliot 6- Carver & White 7- reward responsiveness 8- Drive 9- fun seeking 10- Heimpel, Elliot & Wood 11- De Dreu, Nijstad & Baas 112 خلاقیت را تأیید کرده است .
1- Vervoort, Wolters, Hogendoorn, Haan, 2- Torrubia, Avila, Moltó, & Caseras Boer & Prins 4- Jorm, Christensen, Henderson, Jacomb, 3- reward dependence Korten & Rodgers 5- Leff 6- Suh 7- Cohen, Wolf, Panter & Insko 120 هر چند تلاش برای یافتن شواهد مستقیم تر نتیجه ای در برنداشت ، اما بر اساس شواهد موجود، به نظر می رسد، فرهنگ جامعه از طریق تأثیرگذاری بر خود و تصور از خود، می تواند کارکرد تنظیمی آن را تحت تأثیر قرار دهد."