خلاصة:
یکی از هدف های بررسی فرهنگ ، مع وطف ساختن توجه مخاطبان به اهمیت تاثیر گذار فرهنگ بر رفتار اجتماعی، قوانین و نحوة آموزش است . هدف این مطالعه شناسی عوامل موثر بر فرهنگ رانندگی مردم شهر اصفهان با استفاده از رگرسیون لج ک یتس و آنالیز واریانس چند مت ریغ ه است . روش پژوهش ، توصیفی و از نوع پیمایشی است . جامعه آماری مورد مطالعه کله ی رانندگان شهر اصفهان است . از این افراد ٢٠٠ راننده به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری طبه ق بندی انتخاب شدند که این داده ها از طریق اجرای پرسشنامه در ٣٢ سوال فراهم گردیده است . نتایج آماری پژوهش نشان داد رانندگانی که از نظر موقعیت اجتماعی در سطح بالای جامعه قرار دارند، تمایل بی رتش ی به اثرگذاری بر روی فرهنگ رانندگی دارند
ملخص الجهاز:
"جدول ١: تحلیل واریانس چند متغیره منبع F M P Up,m,f مجموع درجه آزادی مربعات df تیمار n-J 1-J P SSE | | SStr 1-J خطا - - - - SSE n-J کل - - - | SStr + SSE | SST 1-n / یافته های مطالعه در این تح ق یق ابتدا مدل بندی مت ریغ ها در لجســتیک را مورد بررســی قرار داده و سپس درمرحلــه بعد به بررســی جدول های تحلیــل واریانس برای آگاهــی از میزان اثر گذاری متغ ریها بر روی عوامل مربوط به فرهنگ رانندگی می پردازیم .
• متغ ریهای گروه سنی، جن ت یس ، وضعیت تأهل ، میزان درآمد، نوع و قی ت م ماشین بر روی یکی از شــاخص های فرهنگ رانندگی ( بســتن کمربند ایمنی) اثرگذار بوده ولی گروه شغلی، قومیت ، میزان تح لایص ت راننده و میزان جریمه در سال بر روی این شاخص بی تأثیر است .
• متغ ریهای گروه ســنی راننده ، میزان تح لایص ت ، میزان درآمد، نوع ماشــین و جنســیت بر روی یکی دیگر از شاخص های فرهنگ رانندگی (صحبت نکردن با تل ن ف همراه به هن اگم رانندگی) تأثیرگذار بوده ولی گروه شــغلی، قومیت و قی ت م ماشین بر روی این شاخص تأثیر گذار نبوده است ."