خلاصة:
سند تحول بنیادین آموزش وپرورش با الهام از اسناد بالادستی و توجه به چشم انداز و اهداف راهبـردی نظـام جمهوری اسلامی ایران ، چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ١٤٠٤ هجری شمسی را تبیین کرده اسـت . یکی از ابعاد مورد توجه در سند، نقش رسانه ها در تعلیم و تربیت است . درواقع در مبانی نظری تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران ، رسانه در کنار نظام آموزش وپرورش ، خانواده و 5 نهادهای غیردولتی به عنوان یکی از چهار رکن محسوب می شود. با توجه به اینکه قابلیت هـا و ظرفیـت هـای رسانه ها به گونه ای است که فرصت ها و تهدیداتی را در امر تربیت فراهم می سازد، این مقاله بـا اسـتخراج و تامل بر بندهای مرتبط با رسانه ها به دسته بندی آنها و بررسی ضرورت آموزش سواد رسانه ای بـرای نیـل بـه اهداف متعالی سند تحول پرداخته است . به عبارت دیگر در این مطالعه اسنادی نشان داده شده است که تحقـق اهداف سند تحول بنیادین آموزش وپرورش در حوزه رسانه ها در گرو تدوین برنامه ای منسجم برای آمـوزش سواد رسانه ای در سطوح مختلف مدارس است
ملخص الجهاز:
"«تربیت رسمی و عمومی ٢ بخشی از جریان تربیت است که به شکل سازمان دهی شده ، قانونی ، عادلانه ، همگانی و الزامی در مدرسه با محوریت دولـت اسـلامی و مشـارکت فعـال دیگـر ارکان تربیت ــ خانواده ، رسانه و سازمان ها و نهادهای غیردولتی ــ صورت می پـذیرد و بـا تأکید بر وجوه مشترک (انسانی ، اسلامی ، ایرانی ) ــ همـراه بـا توجـه بـه وجـوه اختصاصـی هویت متربیان (به ویژه هویت جنسیتی ) ــ در پی آن است تـا آنـان ، مرتبـه ای از آمـادگی را برای تحقق حیات طیبه در ابعاد گوناگون فردی ، خانوادگی و اجتماعی به دسـت آورنـد کـه تحصیل آن مرتبه ، برای عموم افراد جامعه لازم یا شایسته باشد.
«لذا نباید به این گمان منجر شود که می تـوان انـواع رسـانه بـه ویـژه اشـکال نـوین فنـاوری اطلاعات و ارتباطات را که عمدتا در سطوح بین المللی و فراملی طراحی و سیاسـتگذاری و مدیریت می شوند، به لحاظ تربیتی تحت کنترل قرار داد، بلکه باید توجه کـرد کـه رسـانه در دنیای معاصر بیشتر به صورت عامل محیطی بیرونی و البته با کارکرد بسیار مـؤثر بـر فراینـد تربیت به شمار می آید که فرصت ها و تهدیدهای فراوانی را در مسیر تحقـق اهـداف تربیـت به دنبال دارد و لذا لازم است برای مواجهة فعال و هوشمندانه با انواع رسانه تدابیری مناسب اندیشیده و اقداماتی شایسته از سوی همه عوامـل سـهیم و مـؤثر و تمـام نهادهـای تربیتـی طراحی و اجرا شود."