خلاصة:
مقاله حاضر میزان اثرگذاری کمپین های رسانه ای در زمینه پیشگیری از جرائم سازمان یافتـه را مـورد بررسـی قرار میدهد. در یک کمپین پیشگیری از جرم که از طریق عمومیسازی انجام مـیشـود دارای اهمیـت هـای مختلف است . کمپین های رسانه ای به دلیل برخورداری از مخاطبـان متنـوع دارای تـاثیرات چندجانبـه اسـت ؛ آموزش اعضای جامعه در خصوص جرائم باعث میشود میزان گزارش دهـی شـهروندان نسـبت بـه جـرم و ٧٣ به دنبال آن اخبار وقایع مجرمانه بالا برود. درواقع نتیجه این کمپین ممکن است تغییر رفتار نباشد بلکـه باعـث توجه بیشتری به این جرائم خواهد شد. اما عمده اهداف این گونه کمپین ها را میتوان به موارد ذیل برشـمرد: انتقال اطلاعات به بزهکاران و بزه دیدگان بالقوه ، آگاه سازی جامعه نسـبت بـه مشـکلات بزهکـاری، معرفـی سازوکارهای تقویت آماج جرم ، هشدار در خصوص افزایش گشت های پلیس . براین اساس این مقاله تلاش دارد با توجه به کمپین های رسانه ای در پیشگیری از جرائم سـازمان یافتـه بـه این سوالات پاسخ گوید: برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به جرائم سازمان یافته چه نـوع اطلاعـاتی بایـد ارائـه شـود؟ جامعـه مخاطبین هدف شامل چه کسانی باید باشد؟ اطلاعات مورد نظر از چه طرقی باید به عموم منتقل شـود؟ چـه کمپینی دارای اثرگذاری بیشتری است ؟ با این حال نگارندگان تلاش دارند ابعاد گوناگون کمپین های رسانه ای را مورد کنکاش قرار دهند.
ملخص الجهاز:
"اما عمده اهداف این گونه کمپین ها را میتوان به موارد ذیل برشـمرد: انتقال اطلاعات به بزهکاران و بزه دیدگان بالقوه ، آگاه سازی جامعه نسـبت بـه مشـکلات بزهکـاری، معرفـی سازوکارهای تقویت آماج جرم ، هشدار در خصوص افزایش گشت های پلیس .
براین اساس این مقاله تلاش دارد با توجه به کمپین های رسانه ای در پیشگیری از جرائم سـازمان یافتـه بـه این سؤالات پاسخ گوید: برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به جرائم سازمان یافته چه نـوع اطلاعـاتی بایـد ارائـه شـود؟ جامعـۀ مخاطبین هدف شامل چه کسانی باید باشد؟ اطلاعات مورد نظر از چه طرقی باید به عموم منتقل شـود؟ چـه کمپینی دارای اثرگذاری بیشتری است ؟ با این حال نگارندگان تلاش دارند ابعاد گوناگون کمپین های رسانه ای را مورد کنکاش قرار دهند.
برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به جرائم سازمان یافته چه نوع اطلاعـاتی باید ارائه شود؟ میزان آگاهی عموم از ویژگیهای جـرائم سـازمان یافتـه چقـدر اسـت ؟ جامعـۀ مخاطبین هدف شامل چه کسانی باید باشد؟ اطلاعات موردنظر از چه طرقی باید به عموم منتقل شود؟ این مقاله تلاش دارد ابعاد وجودی کمپین ها را مرور و عواملی که میتوانـد یـک کمپـین رسانه ای و اجتماعی مبتنی بر انتقال اطلاعات را اثرگذار باشد را تحریر کند.
نمونه ای از این کمپین هـا، برنامـه آموزشـی معطـوف بـه کـاهش خشونت در کلگری کانادا است که نکات زیر را توصیه کرد: پیام های پیشگیرانه مربوط به اجتماعات فرهنگیـ قومی اگر مختص هر گروه و با زبان اصـلی ایشان تنظیم شود اثرگذاری بیشتری دارد."