خلاصة:
تلفن همراه امروزه جزء جدانشدنی مناسبات و ارتباطات روزمره محسوب میشود، و با توجه به پیشرفتهای روزافزون این وسیلة ارتباطی، مطالعه در مورد آن ضروری است. هدف اصلی پژوهش حاضر توصیف و تبیین فرهنگ مصرف تلفن همراه با استفاده از شاخصهای سبک زندگی در بین دانشجویان است. چارچوب نظری این پژوهش نظریة مصرف بوردیو است. این پژوهش مطالعهای پیمایشی با حجم نمونة چهارصد نفر، با استفاده از ابزار پرسشنامه بر روی دانشجویان دانشگاه دولتی و علوم پزشکی شهرکرد است. نتایج پژوهش نشان میدهد که نظریة مصرف بوردیو در جامعة مورد مطالعه به میزان زیادی رفتار مصرفی دانشجوها در ارتباط با تلفن همراه را بهخوبی تبیین میکند. همچنین نتایج مربوط به شبکههای اجتماعی مجازی، نظریة گمنامی در فضای مجازی را در زمینة مصرف برنامههای نرمافزارهای پیامرسانی وایبر، لاین، واتسآپ و... را تأیید میکند.
ملخص الجهاز:
در واقع این پژوهش در پی پاسخگویی به این سؤال است که ، آیا سبک های زندگی متفاوت جوانان دانشجو به تنوع و فصلنامه علمی -پژوهشی تفاوت در فرهنگ مصرف تلفن همراه آنها منجر می شود؟ امروزه ضرورت انجام پژوهش های جدید با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در صنعت دوره هشتم سخت افزاری و نرم افزاری تلفن همراه (به خصوص امکانات ارتباطی جدید اینترنتی ) و تبدیل شدن شماره ٤آن به یک رایانۀ شخصی ، احساس می شود.
این دستگاه فکری کمک می کند که در وهلۀ اول با استفاده از «مفهوم عادت واره که مفهوم مرکزی در جامعه شناسی بوردیو است » (بون ویتز٥ ٢٠٠٥، به نقل از والتر، ٢٠١٤: ١٢) یک توصیف از سبک زندگی دانشجویان ارائه دهیم ، و سپس با توجه به این توصیف ، مصرف تلفن همراه آنها را تجزیه وتحلیل کنیم .
دوم اینکه نتایج پژوهش رحمتی و بخشی (١٣٩٢) که با همین موضوع در دانشگاه گیلان انجام شد، نشان داد که تفاوت ها در فرهنگ مصرف تلفن همراه و سبک زندگی دانشجویان به میزان بسیار زیادی حول دو محور دانشکدة علوم انسانی و فنی خلاصه می شود.
همچنین رابطۀ متغیرهای سرمایۀ فرهنگی و ذائقۀ غذایی با متغیر کاربرد سرگرمی بیانگر این فصلنامه علمی -پژوهشی موضوع است که در بین دانشجویان روند تمایز اجتماعی مطابق با نظریۀ بوردیو نیست .
Information, Communication & Society, 18 (5), Retreived from: http://dx.
New Media & Society, 8 (1), 53-72.