خلاصة:
این مقاله به نقد مدعا و ادله اثبات مدعای محدثی درخصوص امتناع سنجش یا اندازه گیری دین داری می پردازد. در خصوص مدعای امتناع گفته ایم که محدثی اندازه گیری دین داری را به امری ناممکن تبدیل کرده است. مضافا اینکه، ضرورت اندازه گیری و تعبیه سنجه ای برای دین داری از ضرورت پاسخ به پرسش ها و وارسی مدعاهای نظری درخصوص دین داری نتیجه می شود که از وظایف اصلی پژوهشگران علوم اجتماعی و روان شناسی است. در مقام اثبات مدعا نشان داده شده است که ادله محدثی اختصاص به موضوع دین داری ندارد. این ادله یا نقدی پارادایمی در نفی اندازه گیری کلیه پدیده های انسانی محسوب می شوند یا کلیه متغیرهای مرکب در علوم اجتماعی را شامل می گردند که نیازمند شاخص سازی هستند. در پایان، به راه حل محدثی پرداخته و نشان داده ایم که اگر نقد محدثی را در کنار راه حل وی بگذاریم، چیز زیادی از آن باقی نمی ماند؛ ضمن آنکه کلیه نقدهای محدثی درخصوص امتناع اندازه گیری دین داری به راه حل ایشان نیز قابل تسری است.
The present paper is an attempt to critically study the contention and reasons for the proof of the contention of Mohaddesi regarding impossibility of measurement of religiosity. Regarding the contention of impossibility، it is argued that Mohaddesi has aggrandized a difficult issue (religiosity measurement) to the extent that it has been transformed into an impossible issue. Moreover، the necessity of measurement and construction of a measure for religiosity stems from the necessity to provide answer to questions and to assess the theoretical contentions regarding religiosity، that which is among the main tasks of researchers in the social sciences and psychology. In order to prove the contention، it has been demonstrated that the reasons provided by Mohaddesi do not exclusively belong to religiosity and these reasons are either a paradigmatic critique in rejection of measurement of all human phenomena or include all compound variables in social sciences، which require index construction. In the end، the solution of Mohaddesi has been restudied and it has been shown that if we juxtapose the critique of Mohaddesi with his solution، not much will remain of his critique. Meanwhile، all critiques of Mohaddesi regarding impossibility of measurement of religiosity can be applied to his solution as well.
ملخص الجهاز:
مدعا: امتناع اندازهگیری دین داری به نظر می رسد این مدعای محدثی که سنجش یا اندازه گیری ١ دین داری به روش کمی ممتنـع است و فقط می توان به رتبه بندی نـوع دیـن داری بـه روش کیفـی پرداخـت یکـی از مـصادیق رادیکالیسم روش شناختی است که اعتبار روشی را صرفا در سنت یا پارادایم خود منحصر کـرده و دستاوردهای پژوهشی پارادایم رقیب را در موضوع مابـه النـزاع بـه حـد صـفر (یعنـی امتنـاع ) فروکاسته است .
دلیل دوم محدثی برای اثبات سنجش ناپذیری دین داری در تحقیقات پیمایشی عبارت است از اینکه به هیچ وجه نمی توان میزان اهمیت هریک از مؤلفـه هـای دیـن داری را در ترکیـب کلـی دین داری مشخص کرد و چون دین داریهای بـسیار متنـوعی وجـود دارد کـه وزن مؤلفـه هـای مختلفشان به نسبت متغیر است ، هرگونه امکان مقایسه میان آن ها منتفی می گردد.
Adcock, Robert & David Collier (2001) "Measurement Validity: A Shared Standard for Qualitative and Quantitative Research", American Political Science Review, 95 (3) 529-546.
),The Sage Encyclopedia of Social Science Research Methods, Volume 3, pp: 895-6, SAGE Publications, Inc. Charmaz, Kathy (2004) "Grounded Theory" , in Michael S.
Mahoney, James & Dietrich Rueschemeyer (2003) Comparative Historical Analysis in the Social Sciences, Cambridge: Cambridge University Press.
Mahoney, James (2004)"Comparative-Historical Methodology", Annual Review of Sociology, 30 :81- 101 Mahoney, James & Goertz, Gary (2006) "A Tale of Two Cultures: Contrasting Quantitative and Qualitative Research", Political Analysis, 14 (3) 227-249.
), The Sage Encyclopedia of Social Science Research Methods, Volume 1, pp: 148-151, SAGE Publications, Inc. Sartori, Giovanni (2009) "Comparing and Miscomparing", In David Collier and John Gerring (Eds.