خلاصة:
هدف از این پژوهش ، تحلیل آسیب های ورزشی دانش آموزان در ساعت های درس تربیت بدنی مدارس شهر ارومیه بود. جامعه آماری همه دانش آموزان مدارس پسرانه مقطع راهنمایی و متوسطه شهر ارومیه به تعداد٢١٦٧٢ بودند. ٨مدرسه با جمعیت ٣٤٨٣ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و طی سال تحصیلی ٩١-٩٠ مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه پژوهش ساخته ای بود که ضریب پایایی آن به روش آزمون مجدد ٠٨٣=r به دست آمد. بخش نخست پرسشنامه ، حاوی اطلاعات مدارس و بخش دوم حاوی اطلاعات دانش آموز و متغیرهای مورد اندازه گیری بود که به هنگام بروز آسیب ، علت آسیب ، محل آسیب ، عضو آسیب دیده و اقدامات انجام شده ثبت شد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی(فراوانی، درصد فراوانی) و آزمون های آمار استنباطی (مربع کای) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادکه در مدت بررسی، تعداد آسیب های رخ داده ٧٧مورد و میزان بروز آن ٢ /٢ % بوده است . در طول ٩ماه بررسی، بیشترین علت آسیب ها، افتادن و برخورد با زمین (٤١/٥%)، بیشترین محل آسیب ها، زمین بازی(٧٩%) و بیشترین عضو آسیب دیده مربوط به دست وبازو (٤٤/١%) بوده است که نتیجه اقدام های صورت گرفته حاکی از ٩٢% بهبودکامل و ٨% بهبود نیافتن کامل بوده است . همچنین نتایج آزمون مربع کای نشان داد که بین فراوانیهای مشاهده شده در تمامی آیتم ها تفاوت معناداری وجود دارد (٠٠٥>p). لذا با توجه به یافته های این پژوهش میتوان عوامل خطرزا و اندام های مستعد برای آسیب دیدگی در ساعت های درس تربیت بدنی را شناسایی کرد و اقدام های لازم رابه منظور جلوگیری از بروز حادثه انجام داد.
ملخص الجهاز:
لذا با توجه به يافته هاي اين پژوهش ميتوان عوامل خطرزا و اندام هاي مستعد براي آسيب ديدگي در ساعت هاي درس تربيت بدني را شناسايي کرد و اقدام هاي لازم رابه منظور جلوگيري از بروز حادثه انجام داد.
شيوع بالاي آسيب هاي ورزشي در مدارس از يک سو و هزينه هاي زياداين آسيب ها، احتمال از دست دادن بازيکنان آسيب ديده براي هميشه و کثرت افراد علاقه مند به ورزش در مدارس 1- Roderick 2- Langley 3- Lenaway 4- Phelan 5- joseph از سوي ديگر، نشان دهنده ضرورت ايجاد راهکارهايي است تا اين آسيب ها به حداقل رسانيده شوند (٣٧،١٥) بنابراين ، تجزيه و تحليل مو شکافانه از نسبت شيوع آسيب ها و عوامل خطرناک براي سلامتي، اساس و پايه برنامه ريزي پيشگيري کننده است (٣٤).
جدول شماره ٤: اقدامات انجام شده در هنگام بروز حوادث Ê¿YÁY§ |{Ê¿YÁY§cZ»Y|«Y ÄnÌf¿Ê¿YÁY§ |{Ê¿YÁY§ZÅ \ÌM¹Z´ÀÅ { Ã| ¹Zn¿Y cZ»Y|«Y 92/2 71 ¶»Z¯ É{Â^Æ] 15/6 12 ½ZfZ¼Ì] Ä] ¹YY 7/8 6 ÊËZa ½Z»{ 84/4 65 ÊËZa ½Z»{ 100 77 ¼m 100 77 ¼m بحث و نتيجه گيري هدف کلي از اين پژوهش ،تحليل آسيب هاي ورزشي بين دانش آموزان در ساعت هاي درس تربيت بدني مدارس شهر اروميه است .
نتايج اين پژوهش نشان داد که بين فراوانيهاي مشاهده شده در علت آسيب هاي ورزشي تفاوت معناداري وجود دارد.
براساس نتايج اين پژوهش ، بيشترين علت بروز آسيب ها برخورد با زمين در فضاهاي ورزشي است که در حين بازي انجام ميشود.