خلاصة:
در میان صوفیانی که به نقد و بازتعریف مبانی و مفاهیم تصوف پرداختهاند، شیخ احمد سرهندی (971- 1034) از جایگاه ویژهای برخوردار است. او بیآنکه به طعن و رد صوفیان بپردازد، بر این باور بود که ایشان نتوانستهاند مقامات سلوک را تا به انتها سپری کنند و لذا از متوسطان هستند و نه منتهیان. شیخ احمد به مدد علوم کشفی منحصر به فرد خود، که به ادعای وی ورای علوم علما و معارف اولیا بود، تعریفهایی جدید و گاه کاملا متناقض با مفاهیم نهادینه شده تصوف ارائه داد. گسترش و نفوذ اندیشههای ابن عربی و شاگردانش در میان صوفیان هند و سخنان بدعت آمیز معتقدان به توحید وجودی، سرهندی را بر آن داشت تا به نقد وجودشناسی مکتب ابن عربی بپردازد. او با طرح نظریه وحدت شهود به رد نظریه وحدت وجود ابن عربی پرداخت و مفاهیم وجودشناختی او را تعریفی دوباره نمود. این مقاله به شرح آرای وجودشناختی سرهندی نظیر توحید شهودی، رابطه حق و خلق، و وجود و عدم میپردازد.
Among Sufis who have criticized and redefined mystical concepts and principles، Shaykh Ahmad Sirhindi(971/ 1564- 1034/1624) has had a remarkable role and position. While having avoided scoffing and rejecting other mystics، he states that they have not been able to pass all wayfaring stations. They are، therefore، in intermediate level and could not come to the end. Thanks to his unique intuitive knowledge، Which، as he claims، is beyond the other scholar’s sciences and saint’s Gnostic sciences، he has offered certain new definitions which sometimes entirely contradicted the formal Sufi concepts. The widespread impact of Ibn Arabi’s school on Indian Sufis and the heretical utterances of some who believed in oneness of being determined him to criticize Ibn Arabi’s Ontology. By introducing the intuitive unity instead of Ibn Arabi’s unity of being، he redefined Ibn Arabi’s ontological concepts. This article seeks to elucidate Sirhindi’s ontological Ideas such as intuitive unity، the relationship between God and the universe and being and non- existence.