خلاصة:
هدف از این تحقیق،تعیین میزان تأثیر بازیهای دبستانی منتخب،بر رشد حرکتی دانشآموزان دختر سال سوم مقطع دبستان منطقهء 5 تهران بوده است.برای انتخاب نمونهء آماری،از روش نمونهگیری تصادفی ناحیهای استفاده شده و چهار مدرسه از این منطقه انتخاب شدند.سپس همه دانشآموزان کلاسهای سوم این مدرسهها،با استفاده از پرسشنامهای از نظر سن،قد،وزن،سلامت جسم،نوع فعالیت ورزشی،شغل والدین و محل سکونت،کنترل و یکسان شدند.در نهایت،از آنها آزمون هوش«ریون»گرفته شده تا اینکه در نمونهء آماری نهایی،48 نفر مشخص شدند.از تمام 48 نفر،آزمون رشد حرکتی لینکلن-اوزرتسکی گرفته شد،سپس آزمودنیها به صورت کاملا تصادفی،در دو گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند.برنامهء بازیهای دبستانی منتخب،به مدت شش هفته،هفتهای دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه روی گروه تجربی اعمال شد.در نهایت،مجددا از هر دو گروه آزمون لینکلن- اوزرتسکی گرفته شد و امتیازات آنها در برگههای مخصوص ثبت شدند.سپس با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی،به ویژه آزمون F و توزیع T وابسته،تجزیه و تحلیل دادهها صورت گرفت و این نتایج به دست آمد که بازیهای دبستانی منتخب بر تعادل پویا،تعادل ایستا،هماهنگی،سرعت و دقت حرکت،از آزمون لینکلن- اوزرتسکی در نزد آزمودنیها تأثیر معنیدار آماری دارند،اما بر قدرت از این آزمون،تأثیر معنیدار آماری ندارند.به طور کلی،بازیهای دبستانی منتخب،بر رشد حرکتی آزمودنیها تأثیر معنیدار آماری دارد(034/0 P).
ملخص الجهاز:
"شاخصهای آماری مربوط به تواناییهای ادراکی-حرکتی گروه تجربی در پیش آزمون و پس آزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) قسمت برای هر یک از متغیرهای تحقیق مانند:تعادل پویا،تعادل ایستا،هماهنگی،سرعت،دقت و قدرت مربوط به رشد حرکتی و نیز بازیهای دبستانی منتخب، در پیش آزمون و پس آزمون از شاخصهای آماری مانند: میانگین،انحراف معیار و نیز تعداد نمونههای،برای محاسبه استفاده شدهاند که در جداول شماره 2 تا 5 ملاحظه میشوند.
نتیجههای تجزیه و تحلیل آماری اختلاف میانگینهای مربوط به دو گروه تجربی و کنترل، در تعادل پویا و بازیهای دبستانی منتخب (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 7.
نتیجههای تجزیه و تحلیل آماری اختلاف میانگینهای مربوط به دو گروه تجربی و کنترل، در دقت و بازیهای دبستانی منتخب (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 11.
نتیجههای تجزیه و تحلیل آماری اختلاف میانگینهای مربوط به دو گروه تجربی و کنترل، در قدرت و بازیهای دبستانی منتخب (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 12.
نتیجههای تجزیه و تحلیل آماری اختلاف میانگینهای مربوط به دو گروه تجربی و کنترل،در رشد حرکتی و بازیهای دبستانی منتخب (به تصویر صفحه مراجعه شود) بازیهای دبستانی باشند،مستلزم رشد حرکتی بهینه و تواناییهای ادراکی و حرکتی بالای کودکان است که این خود یک رابطهء تنگاتنگ و متقابل را بین بازی و رشد حرکت نشان میدهد.
نتایج این پژوهش،از این نظر که بازیهای دبستانی منتخب بر قدرت،از آزمون لینکلن-اوزرتسکی مربوط به رشد حرکتی در نمونههای تحقیق تأثیر معنی دار آماری ندارد،منطبق با تحقیقات آقای حسن رهبانفر و جلالی سردرودی است ولی با تحقیق آقای بلیانی همسو نیست،زیرا هر برنامهء حرکتی،آثار متفاوتی بر عاملهای زیر ساختی تواناییهای ادراکی-حرکتی دارد."