خلاصة:
ازجمله دروسی که دانش آموزان در آن ضعف دارند و به افت تحصیلی آنها میانجامد، درس ریاضیات است . با توجه به اهمیت این درس، این پژوهش با هدف بررسی نقش نظم جویی شناختی هیجان و توانایی حل مسئله در اضطراب ریاضی دانش آموزان دوم تجربی صورت گرفت . روش این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه ی مورد مطالعه در پژوهش حاضر، دانش آموزان دختر دوم تجربی شهر یزد بود. بدین منظور ١٣٠ نفر از دانش آموز دختر دوم تجربی شهر یزد به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های اضطراب ریاضی، نظم جویی شناختی و توانایی حل مسئله پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از شاخص های آمار توصیفی و آزمون معناداری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به شیوه گام به گام استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که بین نمرات اضطراب ریاضی دانش آموزان با دو بعد کنترل شخص (٠٢٤٩-=r) و اعتماد به حل مسئله (٠٣٤٨-=r) از ابعاد توانایی حل مسئله رابطه معکوس و معنادار وجود دارد؛ و همچنین با بعد منفی نظم جویی شناختی هیجان (٠٣٢٧=r) رابطه مستقیم و معنادار وجود داشت . یافته های حاصل از رگرسیون نشان داد که توانایی حل مسئله و راهبرد منفی نظم جویی شناختی هیجان جمعا ١٨ درصد از واریانس اضطراب ریاضی را در سطح ٠٠١>p تبیین میکنند و به ترتیب در جهت منفی ومثبت قدرت پیش بینی اضطراب ریاضی را دارند. طبق یافته های این پژوهش به مسئولین و به ویژه معلمان ریاضی پیشنهاد میشود برای افزایش عملکرد ریاضی دانش آموزان در زمینه ی کاهش نظم جویی شناختی هیجان منفی و افزایش اعتماد به حل مسئله تلاش کنند.
ملخص الجهاز:
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یزد Estimating the Math Anxiety Based on Cognitive Emotion Regulation and Problem-Solving Ability in Second Year Students ofScience Barzegar Bafrooei, K1.
The aim of present study is to estimate themath anxiety based on cognitive emotion regulation and problem-solving ability in second year students of science.
So, 130 girls were selected based on cluster random sampling method and completed math anxiety MARS-R, cognitive emotion regulation CERQ and problem-solving ability PSI questionnaires.
The findings from regression showed that problem-solving ability and negative dimension of cognitive emotion regulation explained totally 18 percent of variance in math anxietyin level p<0/01, serialization negative direction and positive direction could predict the math anxiety.
According to these findings, it's suggested to authorities and math teachers to attempt for increasing math performance of students through decreasing their negative cognitive emotion regulation and increasing their confidence in problem-solving.
Corresponding Author:Assistant Professor ofDepartment of Psychology and Educational Sciences, Faculty of Humanities & Social Sciences, Yazd University-k.
Cohen, Eickhoff, Scheller, Laird, Fox&Habel 5.
Miklosi, Martos, Kosis-Bogar&Forintos 6.
Ramirez,Chang, Maloney,Levine&Beilock 9.
طبق این اوصاف، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش نظم جویی شناختی هیجان و توانایی حل مسئله در پیش بینی اضطراب ریاضی دانش آموزان دختر سال دوم تجربی است .
Karasel, Ayda& Tezar 3-Krawes, Huang, Montague,Krassler& Alba 4.
Matsumato, Le Roux, Iwamoto, Chio, Rogers & Tatani 8.
Werner, Goldin, Ball& Heimberg 11.