خلاصة:
هویت معنوی به عنوان تعریف و شناسایی خود بر اساس معنویت و تجارب معنوی، معرفی شده است. پژوهش حاضر در قالب یک مدلی علی نقش واسطه ای هویت معنوی را در ارتباط بین جهت گیری های ارتباطی خانواده و انواع احساس تنهایی مورد کنکاش قرار داد. چهارصد نفر (268 دختر و 132 پسر) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. و ابزار تجدیدنظر شدهی الگوی ارتباطات خانواده (کوئرنر و فیتزپاتریک)، مقیاس احساس تنهایی اجتماعی-عاطفی (دی توماسو و همکاران) و پرسشنامه محققساخته هویت معنوی را تکمیل نمودند. برای برازندگی مدل از روش تحلیل معادلات ساختاری و برای تعیین نقش واسطه گری، بوت استرپ در نرم افزار AMOS به کار گرفته شد. یافتهها نشان داد جهتگیری گفتوشنود پیشبین هر سه نوع احساس تنهایی بوده اما جهتگیری همنوایی فقط تنهایی خانوادگی را بصورت مثبت و معنیدار پیشبینی نموده و همچنین جهتگیری گفتوشنود پیشبین مثبت و معنیدار هر دو بعد باورهای ماورایی و اخلاقی هویت معنوی است. همچنین هر دو بعد هویت معنوی در رابطهی جهتگیری گفتوشنود با انواع احساس تنهایی نقش واسطهای معناداری دارد. در مجموع، میتوان بیان داشت که گفتوشنود به واسطهی افزایش ابعاد هویت معنوی موجب کاهش سه نوع احساس تنهایی رمانتیک، خانوادگی و اجتماعی در افراد میشود.
Spiritual identity is conceptualized as defining and identification of oneself based on spirituality and spiritual experiences. This study, in a framework of a causal model, investigated the mediating role of spiritual identity between family communication orientations and loneliness aspects. Participants, four hundred undergraduate Shiraz University students (268 girls and 132 boys) were participants of the study selected by multistage cluster random sampling and completed Revised Family Communication Patterns (Koerner and Fitzpatrick), Social and Emotional Loneliness Scale for Adults: SELSA-S and a researcher-made questionnaire to measure spiritual identity. The SEM method was conducted to test the model fitness and Bootstrapping method in AMOS was used to examine the mediating role of the variables. Results showed that conversation orientation predicted all three types of loneliness, though conformity orientation was only a positive significant predictor of family loneliness. Also, conversation orientation was a positive significant predictor of both moral and supernatural dimensions of spiritual identity. Furthermore, the results revealed that both dimensions of spiritual identity significantly mediated the relationship between conversation orientation and all types of loneliness. Overall, findings suggest that conversation decreases family loneliness, romantic loneliness, and social loneliness through increasing spiritual identity.