خلاصة:
هدف مقاله حاضر شناسایی عواملی است که به طور مستقیم از برنامه آموزش و نحوه اجرای آن نشات نمیگیرد، اما ذیل دو دسته «محیط سازمان » و «عوامل فراسازمانی» بر به کارگیری آموزش ها در سازمان اثر میگذارند. یافته های این مقاله با استفاده از پژوهشی به دست آمد که با رویکـرد کیفـی و بـا رو مطالعه موردی اکتشافی انجام شد. واحد تحلیل پژوهش دانشگاه فردوسی مشهد در سـال ١٣٩٣ بـود. برای جمع آوری داده ها، ٣٤ تن شامل ١٣ مدیر، ١٢ استاد و نه تن از کارمندان به عنـوان نمونـه در نظـر گرفته شدند. ابزار پژوهش مصاحبه باز و نیمه ساختار یافته بود. یافته ها نشان داد که در مجموع عوامل موثر بر به کارگیری آموزش ها در دانشگاه ، ذیل عوامل مربوط به محـیط سـازمان شـامل هشـت عامـل فضای به کارگیری آموزش ، حمایت مدیر و همکاران ، پیامد به کارگیری، بسترسازی مناسب ، تشـویق در کار، فرهنگ سازمان ، تضمین اشتغال و مطالبات سازمان و عوامل فراسازمانی شامل سه عامل انتظارات جامعه ، منزلت اجتماعی و روند سریع رشد علم و تکنولوژی میباشند. در مجموع میتوان این عوامـل را برای یادگیری فراگیران در آموزش های سازمانی مورد نظر قرار داد. توجه به ایـن عوامـل مـ توانـد سازمان ها را در تحقق هدف «به کارگیری آموزش » یا «انتقال آموخته هـا بـه میـدان عمـ » کـه دغدغـه همیشگی مدیران و یک شاخص اصلی برای سنجش اثربخشی آموزش است ، یاری نماید.
ملخص الجهاز:
یافته ها نشان داد که در مجموع عوامل مؤثر بر به کارگیری آموزش ها در دانشگاه ، ذیل عوامل مربوط به محـیط سـازمان شـامل هشـت عامـل فضای به کارگیری آموزش ، حمایت مدیر و همکاران ، پیامد به کارگیری، بسترسازی مناسب ، تشـویق در کار، فرهنگ سازمان ، تضمین اشتغال و مطالبات سازمان و عوامل فراسازمانی شامل سه عامل انتظارات جامعه ، منزلت اجتماعی و روند سریع رشد علم و تکنولوژی میباشند.
بنسمان (٢٠١٠) نیز در مقاله ای با عنوان «انتقال مهارت های آموخته شده به محل کار» نتایج چندین مطالعۀ موردی را چنین بیان میکند: فراهم آوری بستری برای کاربرد محتوای آموزشی، حمایت و تشویق از جانب سرپرستان ، نیازها و اهداف سـازمان بـر بـ ه کـارگیری آموزش مؤثر است [٣٠، صص ١١-٩].
جدول ١ استخراج مؤلفه های مربوط به مشخصات سازمانی و محیط کار مؤثر بر به کارگیری آموزش عوامل توضیحات 1 فضای به کارگیری آموزش موقعیت های قابل مشاهده یا درکشده در سازمان که مانع یا تسهیل کننده استفاده از مهارت های آموخته شده است [٢٠، ص ١١٢].
ادامه جدول ١ عوامل توضیحات ٣-١) پیامد فردی اغلب به شکل احساس رضایت مندی فردی از کاربرد آموخته های حاصل از یک دوره آموزشی مطرح است ؛ یعنی فرد پس از به کارگیری آموزش با تحلیل و تفکر در مورد آن از نظر صرفه جویی در وقت ، پاسخگویی بیشتر، بهبود عملکرد، با نتایج مثبتی مواجه شود و در غیر این صورت ، انگیزه فرد در جهت ادامه آن رفتار کاهش پیدا میکند.
در این پژوهش به منظور افزایش به کارگیری آموزش ، به شناسایی عوامل مربوط به محیط سازمان و عوامـل فراسـازمانی موثر بر آن پرداخته شده است .