خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر روان درمانی بین فردی بر عملکرد روانی – اجتماعی و مولفههای اختلال خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه لرستان بود. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی میدانی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. نمونهگیری در این پژوهش طی دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول تعداد 641 دانشجوی دختر از میان دانشکدههای مختلف دانشگاه لرستان به صورت تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. در مرحله بعد 32 دانشجو بر اساس ملاک شمول نمره 20 و بالاتر در پرسشنامه نگرشهای خوردن به طور تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی به گروه آزمایش و گروه گواه گمارده شدند. در این پژوهش به منظور سنجش مولفههای اختلال خوردن از آزمون نگرش خوردن و برای سنجش عملکرد روانی- اجتماعی از پرسشنامه ارزیابی آسیب بالینی استفاده شد. در مورد گروه آزمایش مداخله درمانی شامل 14 جلسه درمان بین فردی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شد. نتایج نشان داد بین دو گروه از لحاظ عملکرد روانی – اجتماعی و مولفههای اختلال خوردن تفاوت معنیداری به نفع گروه آزمایش وجود دارد. بنابراین میتوان بیان داشت درمان بین فردی در بهبود عملکرد روانی – اجتماعی و کاهش مولفههای اختلال خوردن دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه موثر بوده است.
ملخص الجهاز:
در این پژوهش به منظور سنجش مؤلفههای اختلال خوردن از آزمون نگرش خوردن و برای سنجش عملکرد روانی- اجتماعی از پرسشنامه ارزیابی آسيب بالینی استفاده شد.
بنابراین میتوان بیان داشت درمان بین فردی در بهبود عملکرد روانی – اجتماعی و کاهش مؤلفههای اختلال خوردن دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه مؤثر بوده است.
نتایج حاصل از بررسی سؤال پژوهش، آیا روان درمانی بین فردی بر عملکرد روانی – اجتماعی و مؤلفههای اختلال خوردن دانشجویان دختر تأثیر دارد، در جدول 3 ارائه شده است.
ميزان تأثير يا تفاوت برابر با 38/0 میباشد، به عبارت ديگر، 38 درصد تفاوتهای فردی در نمرات پس آزمون علائم اختلال خوردن در زمينه رژيم لاغری مربوط به تأثير روان درمانی بين فردی بوده است.
نتیجهگیری هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر روان درمانی بین فردی بر عملکرد روانی اجتماعی و مؤلفههای اختلال خوردن در دانشجویان دختر بود.
نتایج تحلیل واریانس مندرج در جدول 3 نشان داد بین دانشجویان دختر گروه آزمایش و گواه از لحاظ نمره عملکرد روانی- اجتماعی و مؤلفههای اختلال خوردن تفاوت معنیداری وجود دارد.
از طرفی، نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد روان درمانی بین فردی باعث کاهش مؤلفههای علائم اختلال خوردن در دانشجویان شده است.
). Cognitive behavior therapy & eating disorders.
Psychological characteristics of less severe forms of eating disorders: An epidemiological study among 259 female adolescences.
Long-term efficacy of psychological treatments for binge eating disorder.
A randomized comparison of group cognitive behavioral therapy and group interpersonal psychotherapy for the treatment of binge eating disorder.
The treatment of eating disorders: A Clinical Handbook.
Psychological treatments of binge eating disorder.