خلاصة:
دانش زبان شناسی کاربردی در طول تاریخ طولانی حیاتش زیر و بم های زیادی متحمل شده است . آنچه در اینجا ترجیحا از آن به نام حرکت تکاملی زبان شناسی کاربردی یاد می گردد، در سال ١٩٤٠ و با دیدگاه مثبت گرایانه (پوزی تیویست ) از زبان شناسی کاربردی آغاز شد؛ اما در سال ١٩٦٠، دانش زبان شناسی کاربردی به سمت مثبت گرایی فراگیر گرایش یافت و دورة موسوم به الگوی قالبی توسعه یافته از میان این تلاشها سر برآورد. سومین دورة مطالعات و تلاشهای زبان شناسی کاربردی به دهة ٧٠ تعلق دارد و اغلب به نام رویکرد واسطه ای یا الگوی چند زمینه ای شناخته می شود. تحقیق فراگیری زبان دوم مرحلة بعدی تلاشها در زمینه زبان شناسی کاربردی را تشکیل می دهد. این مرحله در طول دهة ٨٠ رواج داشت . پنجمین مرحلة مطالعات زبان شناسی کاربردی با عنوان ساختارگرایی در دهة ٩٠ پدیدار گشت . بالاخره دورة پایانی مطالعات زبان شناسی کاربردی از فعالیتهای پساساختاری اخیر نشات گرفته و هنوز هم به عنوان جنبه ای غالب که از طریق آن مطالعات انتقادی متعددی شکل یافته اند، مطرح است . نکته ای که نباید از ذهن دور داشت این است که زبان شناسی کاربردی یک زمینة علمی مسئله محور و مبتنی بر جهان واقع است . آخرین نکته اینکه مفهوم مطالعات انتقادی به ویژه زبان شناسی کاربردی انتقادی ، مسئله ای است که مستلزم بررسی عمیق تر و تفکر بیشتر است .
ملخص الجهاز:
هدف مقالة حاضر بررسی تمامی و یا برخی از این علوم بحث انگیز نیست ؛ بلکه هدف اصلی آن آشنایی بیشتر با زمینة بنیادی زبان شناسی کاربردی است که عنوانی کلی برای تمامی تلاشهای مرتبط با آموزش و یادگیری تلقی می گردد.
1 Language Learning: A Journal of Applied Linguistics 2 positivism 3 behaviorist 4 structuralist 5 audio-lingualism دهة ١٩٦٠دورة مثبت گرایی فراگیر ١ بود که گاهی از آن با نام الگوی قالبی توسعه یافته ٢ یاد می گردد.
در این دوره ، زبان شناسی کاربردی به سیر تکاملی خود ادامه می دهد و به تدریج به سمت مسائل مربوط به کاربرد زبانی در محیط های واقعی سوق پیدا می کند.
برخی از زمینه های اصلی که به نظر می رسد در این نگاره مورد توجه قرار نگرفته اند شامل نقش مقولات بحث انگیزی چون ارزیابی زبان ، دوزبانگی و چندزبانگی و نیز مسائل نوین مطالعات انتقادی است .
دومین محور عمدة گرایشهای جدید، نقش مطالعات انتقادی است که شامل مواردی از قبیل آگاهی انتقادی ، تجزیه و تحلیل انتقادی کلام ، آموزش انتقادی ، حقوق دانش آموزان ، شیوه های ارزیابی انتقادی و 1 constructivism 2 post-structuralism 3 critical discourse analysis 4 action research اخلاق در ارزیابی زبان می باشد.
از آنجا که این نگاره به عنوان الگویی جامع برای زبان شناسی کاربردی توصیه نمی شود، می توان 1 critical discourse analysis 2 critical applied linguistics آن را فقط به مثابه الگویی پیشنهادی در نظر گرفت که می تواند به مطالعات بیشتر در این زمینه کمک کند.