خلاصة:
نام و کلام اصالتا سرشتی نمادین دارند و زمانی پدید آمده اندکه پیونداسطوره وزبان هنوز گسسته نشده بود.با گذشت زمان ،پیوند نام و موضوع نام گذاری سست و بسیاری از نام ها از خاستگاه های اسطوره ای آغازین خود رها شده اندواین نشانه ها،در طی تحول و تکامل ، سرشت و خصیصه نمادین خود را، اگرچه نه به تمامی ، ازدست داده اند.در این پژوهش ، با توجه به همسان بودن خاستگاه اسطوره و زبان ، نام و کلام ، به مثابه نماد، با رویکرد اسطوره شناسی بررسی خواهند شد.چارچوب نظری این تحقیق ، نظریه کاسیرر دربارة شیوة اندیشه اقوام ابتدایی است که او برای آن اصطلاح اندیشه اسطوره ای را برگزیده است .مطالعه تطبیقی شماری از واژه های گویش های ایرانی با واژه های هندواروپایی ، که با توجه به این نظریه بررسی شده بودند، نشان داد که بسیاری از پدیده های طبیعی و اشیا با مفاهیم متفاوت و صورت های آوایی مشابه ، که در ذهن این اقوام برخاسته از باور به ایزدبانوی بزرگ کالی بوده ، به نام او نام گذاری شده است .
ملخص الجهاز:
"هدف این مقاله ، شناخت واژه هایی در زبان ها و گویش های ایرانی است که برخاسته از اندیشۀ اسطوره ای اقوام ابتدایی و باور آنان به ایزدبانوی بزرگ کالی است .
(495 ٤-پیوند نام با نمادهای کالی پیش از این ، نگارنده فهرستی از واژه هایی را که به نوعی به این ایزدبانو مربوط می شود، منتشر کرده است (عسگری ، ١٢٣:١٣٨٦-١٥١) اما، افزون بر آنها، یافته های متعدد، در پیوند با دیگر جنبه ها و نمادهای این ایزدبانوی بزرگ که صدها نام دارد، در زبان ها و گویش های ایرانی حفظ شده اند، که از سویی تأثیر و تسلط کالی را در دوره ای بسیار کهن در ایران تأیید می کنند، و از سوی دیگرامکان ادامۀ پژوهش در این زمینه را برای شناخت گستردگی واژه های متعلق به او فراهم آورده اند.
در این مقاله ، کوشش شده است تا نام پدیده ها، اشیا و مفاهیم انتزاعی بسیاری ، که در زبان ها و گویش های ایرانی ، در پیوند با نمادهای کالی مانند رنگ ، مرگ و ...
برخی از نام های ایرانی نیز، در قلمرو اسطوره ای ، با این واژه هااشتراک دارند و به همین معنا حفظ شده اند، مانند kalun به معنای «چادر، رنگ تیره و سیاه »در اردکانی (امیری اردکانی ، ١٣٨١: ١٢٥)،rka«پارچه ، یا چادرشب درحال بافته شدن »در رامسری (شکری ، ١٣٨٥: ٢٧١) و در گویش فینی kowl«طریقی برای پوشیدن چادر و روسری » (نجیبی فینی ، 1."