خلاصة:
در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع فراشناخت (metacognition)، درباره رابطه طرحواره ها و اختلالات هیجانی و نیز نقش فعال شدن طرحواره های بدکنش در پردازش و تفسیر سوگیرانه اطلاعات و نواقص و مشکلات موجود در نظریه طرحواره و شناخت درمانی توضیح داده شده است. سپس با ارایه تعریفی از فرا شناخت، دو جنبه مهم آن، یعنی دانش فراشناختی و پایش یا نظارت (monitoring) فراشناختی و سه نوع فراشناخت که شامل دانش فراشناختی، تجربه های فراشناختی و راهبردهای کنترل فراشناختی می باشند، تشریح شده اند. این موارد برای فهم فرآیندهای اثرگذار در اختلالات هیجانی مهم هستند. در پایان ضمن بیان آثار هیجان ها بر شناخت و پردازش اطلاعات، رابطه هیجان، نظارت فرا شناختی و کنترل مورد بحث قرار گرفته است.
ملخص الجهاز:
"در بارهء رابطه طرحوارهها و اختلالات هیجانی و نیز نقش فعال شدن طرحوارههای بدکنش در پردازش و تفسیر سوگیرانه اطلاعات و نواقص و مشکلات موجود در نظریه طرحواره و شناخت درمانی توضیح داده شده است.
با وجود این،نواقص و مشکلات موجود در نظریه طرحواره وشناخت درمانی به وسیله برخی نظریه پردازان جدید روشن شده است برای نمونه،تیزدیل و برنارد(1993)چهار مشکل را مطرح کردهاند؛از جمله اینکه تفکر منفی ممکن است پیامد افسردگی باشد نه علت آن.
یکی از اصول مفید نظریه طرحواره این است که دانش ذخیره شده در حافظه دراز مدت بر محتوا و ماهیت پردازش اطلاعات اثر میگذارد.
یک احتمال این است که سطح فرا از طریق باز خورد دریافت شده از پردازش مستقیم،که در ـآن فرد اثر بخشی راهبردهای شناختی و فراشناختی را در ارتباط با اهداف فعال شده ارزیابی میکند،کنترل و اصلاح میشود.
انواع فرا شناخت44 برای درک فرایندهای مهم در اختلال اضطراب تعمیم یافته سه نوع فراشناخت وجود دارد:1-دانش فراشناختی؛2- تجربههای فراشناختی و 3-راهبردهای کنترل فراشناختی.
دانش فراشناختی45 دانش فراشناختی به باورها و نظریههایی اشاره دارد که افراد در مورد شناخت خود دارند؛نظیر باورها در مورد معنای نوع خاصی از افکار و باور در مورد اثر بخشی حافظه و کنترل شناختی.
در نظر گرفتن این دانش به عنوان روش یا طرحی برای پردازش اطلاعات مفید است و چنین طرحهای فراشناختی ممکن است حداقل به عنوان دانش خبری در اختلال هیجانی مهم باشند.
با توجه به راهبردهای معطوف به اصلاح پردازش در اختلال هیجانی،افراد ممکن است برای کنترل افکار ناخواسته یا اضطرابزای خود از راهبردها استفاده کنند."