خلاصة:
هدف اصلی از بکار گیری آزمون های پیشرفت تحصیلی، ارزیابی آموخته های تحصیلی یادگیرندگان می باشد. آزمون های پیشرفت تحصیلی همانند دیگر آزمون های روانشناختی و همچنین مقیاس های مختلف درجه بندی رفتار، تنها زمانی مفید و قابل استفاده می باشند که برآوردی مناسب و بدون سوگیری از متغیر مورد نظر فراهم نمایند. با این حال، بواسطه ماهیت متغیر های مورد مطالعه در حوزه روانشناسی و تعلیم و تربیت و همچنین ویژگی های ابزار های اندازه گیری، همواره زمینه برای حضور عوامل خطا در فرایند اندازه گیری وجود داشته و کمترین نتیجه این امر ابهام و بی دقتی در اندازه گیری و برآورد متغیر های مورد مطالعه می باشد. سیستم های مبتنی بر منطق فازی با بهره مندی از روش های نوین محاسبات ریاضی در تلاش است تا حدی از ابهام موجود در فرایند اندازه گیری متغیر های مورد نظر را کاهش دهد. در پژوهش حاضر، داده های حاصل از آزمونهای میان ترم و پایان ترم درس آمار توصیفی دانشجویان کارشناسی، به عنوان داده های «خام» که دارای عدم قطعیت و مبهم در نظر گرفته می شدند، با استفاده از منطق فازی بعنوان یک ابزار موثر برای مقابله باعدم قطعیت درداده ها مورد تحلیل قرار گرفت و نتایج حاصل از روش پیشنهادی فازی وروش سنتی و بدون فازی (متعارف) مورد بحث قرار گرفت.
One of the main aims of using the academic achievement tests is to assess the learner''s academic achievement. Like other psychological tests، achievement tests as well as different grading scale behavior are useful tools when they provide an unbiased estimate of the target variable measurement. However، due to the nature of the variables as well as measurement feature tools، there is a chance to presence some errors in the measurement process. Fuzzy logic-based systems with the benefit of modern methods of mathematical calculations are trying to reduce the ambiguity of the variable measurement process. In this study، the mid-term and the final scores of the 22 undergraduate students in the descriptive statistics course was considered as an uncertain and ambiguous data. Using fuzzy logic as an effective tool data was analyzed and the results of the using the proposed fuzzy model compared to the traditional methods (conventional) were discussed.
ملخص الجهاز:
منطق فازي، سيستم فازي ،مقياس اندازه گيري، ارزشيابي پيشرفت تحصيلي ، سوگيري مقدمه ارزشيابي آموخته هاي يادگيرندگان با استفاده از راه ها، روش هاو ابزار هاي مناسب از جمله موارد مهم فرايند آموزش و يادگيري محسوب شده و عدم انجام مناسب آن مي تواند در اين مسير مشکلات جدي ايجاد نمايد (غفوريان ، شکوريان و الهام پور ١٣٩٣ به نقل از ميرزايي و همکاران ، ١٣٩٤).
آزمون هاي مختلفي که براي ارزيابي هاي روانشناختي و تربيتي بکارگرفته مي شوند، همانند مقياس هاي مختلف درجه بندي رفتار، تنها زماني مفيدو قابل استفاده مي باشند که 1 Rating scales 2Andrich 3 Guilford 4Accuracy 5Reliability برآوردي مناسب و بدون سوگيري ١از متغير مورد نظر فراهم نمايند.
بواسطه ماهيت متغير هاي مورد مطالعه و همچنين ويژگي هاي ابزار هاي اندازه گيري، همواره زمينه براي حضور عوامل خطا در فرايند اندازه گيري وجود داشته و کمترين نتيجه اين 1 Bias 2Invalidity 3 systematic error 4Berk 5 Osterlind 6Camilli and Shepard 7Bruin et al 8Baumgartner & Steenkamp 9 Schwarz and Hippler 10 Stephenson & Herman, 11 Sangster et al 12 Watkins & Cheung امر ابهام و بي دقتي در اندازه گيري و برآورد متغير هاي مورد مطالعه مي باشد.
با توجه به اينکه اندازه گيري ميزان پيشرفت تحصيلي يادگيرندگان در دروس مورد نظر براي دوره هاي مختلف آموزشي (دراين پژوهش درس آمارتوصيفي دانشجويان کارشناسي روانشناسي) معمولا با استفاده از آزمون هاي معلم ساخته پيشرفت تحصيلي (کتبي و تشريحي ) صورت مي پذيرد، در پژوهش حاضر طراحي سيستم فازي مستلزم تعريف تابع عضويت فازي متغيرهاي نمرات ميان ترم و پايان ترم دانش آموزان با استفاده از مجموعه هاي فازي بود(شکل .