خلاصة:
این تحقیق به بررسی عوامل موثر بر میزان و نوع مصرف موسیقی در بین دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز میپردازد. پس از مروری کوتاه بر نظریات نظریهپردازانی مانند تورشتاین وبلن، ماکس وبر، گئورگ زیمل بر نظریهی کنش پییر بوردیو متمرکز میشود. یکی از اهداف اصلی این تحقیق بررسی میزان قابلیت کاربرد نظریهی بوردیو در جامعهی آماری مورد نظر است. روش تحقیق مورد استفاده پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد. حجم نمونه شامل 400 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 89-1388 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی شده انتخاب شدند. متغیرهای مستقل اصلی سرمایهی فرهنگی فرد، سرمایهی فرهنگی والدین، سرمایهی اقتصادی و جایگاه فرد در فضای اجتماعی و متغیرهای وابسته نیز میزان و نوع مصرف موسیقی بودند. نتایج تحقیق حاکی از همبستگیهای ضعیف بین متغیرهای مستقل با متغیرهای وابسته بود؛ بطوری که متغیرهای مستقل تنها قادر به تبیین 14 درصد نوع موسیقی مصرفی افراد را داشتند؛ بنابراین نتایج این پژوهش نشان داد که تغییرات صورت گرفته بر اثر پیشرفتهای تکنولوژیکی و افزایش تحرک اجتماعی به میزان زیادی از قدرت این نظریه برای تبیین مصرف موسیقی کاسته است و لزوم توجه به متغیرهای جدید و نظریههای دیگر احساس میشود
ملخص الجهاز:
نتایج تحقیق حاکی از همبستگیهای ضعیف بین متغیرهای مستقل با متغیرهای وابسته بود؛ بطوری که متغیرهای مستقل تنها قادر به تبیین 14 درصد نوع موسیقی مصرفی افراد را داشتند؛ بنابراین نتایج این پژوهش نشان داد که تغییرات صورت گرفته بر اثر پیشرفتهای تکنولوژیکی و افزایش تحرک اجتماعی به میزان زیادی از قدرت این نظریه برای تبیین مصرف موسیقی کاسته است و لزوم توجه به متغیرهای جدید و نظریههای دیگر احساس میشود .
با توجه به مقدار ضریب همبستگی 329/0=r و سطح معنیداری آن 000/0=sig که از 05/0 کوچکتر است، میتوان نتیجه گرفت که بین سرمایهی فرهنگی فرد و نوع مصرف موسیقی وی رابطهای معنیدار وجود دارد؛ بنابراین میتوان گفت که افراد با سرمایهی فرهنگی بالاتر به انواع پرمنزلتتر موسیقی گوش میکنند.
با توجه به مقدار ضریب همبستگی 245/0=r و سطح معنیداری آن 000/0=sig که از 05/0 کوچکتر است، میتوان نتیجه گرفت که بین سرمایهی فرهنگی والدین فرد و نوع مصرف موسیقی وی رابطهای معنیدار وجود دارد.
با توجه به مقدار ضریب همبستگی پیرسون 308/0 =r و سطح معنیداری آن 000/0=sig که از 05/0 کوچکتر است، میتوان نتیجه گرفت که بین جایگاه فرد در فضای اجتماعی و نوع مصرف موسیقی وی رابطهای معنیدار وجود دارد بدین صورت که افراد دارای جایگاه بالاتر انواع پرمنزلتتر موسیقی مصرف را میکنند.