خلاصة:
هدف : هدف اصلی این پژوهش ، مشخص نمودن سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه است . روش : روش پژوهش پیمایشی توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است . جامعه پژوهش متشکل از ٣٣٢ دانشجوی سال آخر دوره کارشناسی شامل ١٩٨ زن و ١٣٤ مرد است . یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که میانگین اظهار نظر جامعه مورد پژوهش در مورد آشنایی با منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی ٣/٣٨ و در مورد استفاده از آن منابع ٣/١٦ است . ١٢% از دانشجویان هیچ استفاده ای از خدمات آن لاین یا حضوری برای دستیابی به اطلاعات ندارند. ١٥/٦% از جامعه مورد پژوهش تا حد زیاد و خیلی زیاد از انواع فناوریها در بررسی تعامل ایده ها و پدیده ها بهره می برند. یافته ها در زمینه میزان مهارت دانشجویان در ارزیابی مفید بودن منابع بازیابی شده نشان می دهد که تنها ١٢/٩% ازجامعه مورد پژوهش تا حدزیاد و خیلی زیاد در این زمینه مهارت دارند. نتیجه گیری : نتایج تحقیق نشان می دهد سواد اطلاعاتی دانشجویان در رشته های مختلف متفاوت اسـت . بـا توجـه بـه ایـن کـه میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان (٣/٢٧) از میانگین متوسط یعنی ٣/٥ پایین تر است ، سواد اطلاعاتی جامعـه مـورد پـژوهش در حد پایین تر از متوسط است .
ملخص الجهاز:
مروری بر مطالعات انجام شده بختیارزاده (١٣٨١) در پژوهشی با عنوان «بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه الزهراء» دریافت که بین رشته های مختلف تحصیلی جامعه مورد پژوهش از نظر سواد اطلاعاتی اختلاف معنی داری وجود دارد .
میری و چشمه سهرابی (١٣٩٠ ) در پژوهشی با عنوان «بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه علم و صنعت ایران واحد اراک در محیط دیجیتال » به این نتایج دست یافتند که جامعه پژوهش در تشخیص نیاز به اطلاعات در سطحی پایین تر از حد متوسط قرار دارد، اما از نظر مهارت های دستیابی ، ارزیابی و استفاده از اطلاعات ، همچنین آشنایی با مسائل حقوقی اطلاعات و نیز بهره مندی از مهارت های پیش زمینۀ سواد اطلاعاتی و درک اهمیت اطلاعات در سطحی بالاتر از متوسط قرار دارند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) در پاسخ به سؤال ٥، یافته های حاصل از پژوهش در زمینۀ میزان بهره گیری دانشجویان از رایانه و دیگر فناوری ها مانند صفحات گسترده ، پایگاه داده ها، چند رسانه ای ها و تجهیزات دیداری و شنیداری برای بررسی تعامل افکار و پدیده ها (نمودار٥) نشان می دهد که از ٣٣٢ نفر جامعۀ پژوهش ، ٤٤ نفر(١٣/٢%) از دانشجویان هیچ استفاده ای از فناوری برای بررسی تعامل ایده ها و پدیده ها نمی کنند، ٧١ نفر (٢١/٣%) خیلی کم ، ٧١ نفر( ٢١/٣%) کم ، ٩٤ نفر (٢٨/٦%) در حد متوسط ، ٣٨ نفر (١١/٤%) زیاد و ١٤ نفر (٤/٢%) تا حد خیلی زیاد از انواع فناوری ها در بررسی تعامل افکار و پدیده ها بهره می برند.