خلاصة:
هدف : پژوهش حاضر با هدف آشنایی با کیفیت خدمات کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه امام صادق (ع ) با استفاده از مدل لیب کوال تیام انجام گرفته است . روش : این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی- توصیفی انجام شده و جامعه آماری آن شامل ٣٤٥٤ نفراز اعضای کتابخانه است . حجم نمونه متشکل از ٣٤٦ نفر است که به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری ١٨ SPSS و جهت ترسیم نمودارها از نرم افزارهای مایکروسافت ورد و اکسل ٢٠١٠ استفاده شده است . یافته ها: بیشترین ضعف کتابخانه به ترتیب در ماده های٢٢ (وجود مکانی مناسب برای مطالعه و یادگیری گروهی در کتابخانه )، ٢(توجه ویژه به تک تک کاربران )، ٨ (اشتیاق و علاقه برای کمک به کاربران ) و١٠ (امکان دسترسی به منابع الکترونیکی از منزل یا محل کار) میباشد. بیشترین نقاط قوت کتابخانه به ترتیب در ماده های١٦ (اطلاعات برای استفاده مستقل به سادگی در دسترس قرار میگیرد)، ١٧(وجود مجموعه مجلات چاپی و الکترونیکی مورد نیاز کاربران )، ١٩ (وجود فضایی آرام برای فعالیت های فردی) و ١٢(وجود منابع چاپی مورد نیاز کاربران ) بوده است . در باقی ماده ها کتابخانه تقریبا در حد وسط بوده اند. نتیجه گیری: کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی در برآوردن نیازهای کاربران در کل وضعیت متوسط را کسب نموده است . به عبارت دیگر خواسته های کاربران در سطح حداقل برآورده شده است ولی تا سطح مطلوب و حداکثر انتظارات تفاوت قابل توجهی وجود دارد.
ملخص الجهاز:
یافته های تحقیق سؤال اول : وضعیت "سطح حداقل انتظارات " کاربران کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه امام صادق (ع ) در هر یک از مؤلفه های لیب کوال (اثر خدمت ، کنترل اطلاعات ، کتابخانه به عنوان مکان )، چگونه است ؟ جدول ١.
سؤال دوم : وضعیت "سطح دریافت " کاربران کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه امام صادق (ع ) در هر یک از مؤلفه های لیب کوال (اثر خدمت ، کنترل اطلاعات ، کتابخانه به عنوان مکان )، چگونه است ؟ جدول ٢.
سطح دریافت کاربران کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی در هریک از مؤلفه های لیب کوال به تصویر صفحه مراجعه شود همان طورکه در جدول ٢ مشاهده میشود میانگین و انحراف معیار سطح دریافت کاربران کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه امام صادق (ع ) در مؤلفۀ اثر خدمت به ترتیب ٥/٣٠٠٢ و ١/٨٨٩١، در مؤلفۀ کنترل اطلاعات به ترتیب ٥/٤٦٨١ و ١/٨٣٥٠و در مؤلفۀ کتابخانه به عنوان مکان به ترتیب ٥/٨٨٥٨ و ١/٨٨٤٠ است .
سؤال سوم : وضعیت "سطح حداکثر انتظارات "مراجعان کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه امام صادق (ع ) در هر یک از مؤلفه های لیب کوال (اثر خدمت ، کنترل اطلاعات ، کتابخانه به عنوان مکان )، چگونه است ؟ جدول ٣.
در کل میتوان گفت این نتایج با یافته های حاصل از اکثر پژوهش های داخلی و به خصوص نجفقلینژاد (١٣٨٦)، اشرفیریزی، حسن و زهرا کاظم پور و احمد شعبانی (١٣٨٧)، راستکار (١٣٩٠)، Dole (٢٠٠٢) و Lim &Heinrichs, Sharkey, (٢٠٠٦)برابری مینماید.