خلاصة:
بانکها نوعی بنگاه اقتصادی هستند و همواره در تلاش اند خدمات خود را با هزینه کمتری ارائه دهند و از طرفی کارآیی سیستم بانکی و همگرایی این کارآیی در بین بانکهای کشور ضرورت بالایی نزد متولیان امر برنامه ریزی دارد. در این پژوهش از آمار و ارقام 9 بانک کشور طی دوره زمانی 1391 – 1380 بر اساس نگرش واسطه ای و روش مرزی تصادفی (SFA) در چهارچوب تابع هزینه ترانسلوگ و مدل I باتیس و کوئلی بهره گرفته شده و نتایج مطالعه حاکی از آن است که میانگین کارآیی بانکهای تجاری در ایران طی دوره 1391-1380، 95/78 درصد و میانگین کارآیی بانکهای تجاری 58/87 درصد بوده که این امر نشان می دهد میانگین کارآیی بانکهای تخصصی بیشتر از میانگین کارآیی بانکهای تجاری بوده است. همچنین فرایند همگرایی به عنوان یکی از نتایج مدل های رشد اقتصادی بررسی شده، با سرعت همگرایی کارآیی با استفاده از مدل مطلق 571% - و با استفاده از مدل شرطی 576% - به دست آمده است و متوسط رشد کارآیی، روند کاهشی و همچنین سرعت تعدیل کارآیی نیز همگرا می باشد.
Banks as economic firms try to provide banking services in low cost. The efficiency of banking system and its convergence among the Iranian banks is a top priority for planners and decision-makers. In this research، the data of 9 Iranian banks (6 commercial and 3 specialized) during 2001-2012 period are utilized according to intermediate approach and Stochastic Frontier Analysis (SFA) within a translog cost function and Model I of Battese and Colli (1992). The results show that average efficiency for commercial and specialized banks has been 78.95% and 87.58%، respectively، which imply that the average efficiency of specialized banks is more than that of commercial banks. In addition، the convergence process has been studied as a result of economic growth models. The speed of efficiency convergence has been estimated by -571% in absolute model، and -576% in conditional model، respectively. The average efficiency growth is decreasing and the efficiency adjustment speed is convergent.
ملخص الجهاز:
تخمين سرعت همگرايي کارآيي هزينه در بانکداري ايران طي دوره ١٩٣١-١٩٣١ 1 حشمت اله عسگري 2 مهين خدارحمي تاريخ دريافت: ٣٣٣٥/٣٣/٥ تاريخ پذيرش: ٣٣٣٣/٨/٥٣ چکيده بانکها نوعي بنگاه اقتصادي هستند و همواره در تلش اند خدمات خود را با هزينه کمتري ارائه دهند و از طرفي کارآيي سيستم بانکي و همگرايي اين کارآيي در بين بانکهاي کشور ضرورت باليي نزد متوليان امر برنامه ريزي دارد.
الف( مطالعات انجام شده در خارج از کشور سبنويان و رجيستر )١٩٨٩ ,Sabnoiean, and Rejister( در مطالعه اي که براي سال ١٧١٣ انجام شده، نمونه مورد مطالعه را ٣٤٣ بانک قرار داده و در اين مطالعه، براساس روش پارامتري و نگرش توليدي عمل شده و شکل تابع هزينه ترانسلوگ مورد استفاده قرار گرفته و ٢٣ درصد ناکارآيي عنوان شده و نتيجه آن ، رابطه مثبت بين ناکارآيي و اندازه بانک است.
حسيني و سوري )١٣١٣( در مطالعه اي با عنوان برآورد کارآيي بانک هاي ايران و عوامل مؤثر بر آن، کارآيي ده بانک را با استفاده از تابع هزينه ترانسلوگ برآورد کرده و به اين نتيجه رسيدند که ميانگين کارآيي بانک ها ١٠٦٠٣ درصد، به اين معني که ١٠٦٠٣ درصد از هزينه هاي انجام گرفته در صورت کارآيي کامل براي به دست آمدن همين سطح ستانده طي دوره ١٢ ساله در صنعت بانکداري کشور کافي بوده است.