خلاصة:
سینما در رده بندی هنرها، به عنوان هنر هفتم شناخته میشود که مجموعه ای از هنرهای دیگر مانند ادبیات ، موسیقی و اجرا را دربر میگیرد. اثر سینمایی کاری مشترک است که نیاز به همکاری افراد متخصص بیشماری دارد. با توجه به این که افراد متعددی در ساخت یک فیلم نقش دارند، باید دید نهایتا حقوق مادی و معنوی فیلم و در حقیقت حقوق مالکیت فکری اثر سینمایی به چه کس یا کسانی تعلق میگیرد؟ در این مقاله به بررسی نقش عوامل مختلف در یک اثر سینمایی پرداخته و نظرات حقوقی مختلف را در مورد صاحب حقوق مالکیت فکری در یک اثر سینمایی بیان میکنیم و نهایتا به بررسی این مساله میپردازیم که در حقوق ایران چه تصمیمی در این خصوص گرفته شده است .
ملخص الجهاز:
حال سؤال این است که حقوق مربوط به اثر سینمایی متعلق به کدام یک از عوامل پروژه فیلم سازی است ؟ در این مقاله به بررسی مفهوم اثر سینمایی و نقش عوامل مختلف در آن پرداخته و نظرات گوناگون موجود در نظام های حقوقی معتبر دنیا را در مورد صاحب حقوق مالکیت فکری در یک اثر سینمایی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نهایتا به این مسأله میپردازیم که در حقوق ایران چه تصمیمی در این مورد گرفته شده است .
در این تئوری که شخصیت ارکان یک فیلم سینمایی اهمیت چندانی نداشته و بیشتر نگاه اقتصادی به موضوع دارد، تهیه کننده یا کارگردان و یا یک بنگاه سینمایی مانند یک کارفرما تلقی شده که با پرداختن تمام مخارجی که برای تولید یک اثر سینمایی لازم است ، تمام حقوق انحصاری اثر از قبیل حق پخش ، عرضه ، نمایش عمومی، اجاره و فروش را مالک میشود.
این موضوع در لایحه جامع مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط مورد توجه قرار گرفته و در آن تهیه کننده به عنوان منتقل الیه حقوق مادی اثر سینمایی شناخته شده و در عین حال حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان دیگر نظیر کارگردان ، فیلمنامه نویس و...
com Intellectual Property Rights of Cinematographic Works Shima Pourmohamadi Mahounaki Abstract Cinema in classification of arts, is known as seventh art that includes collection of other arts like literature, music and performance.