خلاصة:
خوش بینی و امید از ویژگیهای افرادی است که دارای هوش هیجانی بالایی میباشـند. امیـد نقـش شـگفت آوری در موفقیـت تجاری و مدیریتی افراد دارد و زندگی حرفه ای هر کس که به کسب و کار تجاری میپردازد به نحو چشمگیری وابسته به میزان خوش بینی اوست . و لذا در این تحقیق به بررسی رابطه بین خوش بینی مدیریت با هموارسازی سود و سورپرایز شـدن از سـود در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شد برای رسیدن به این هدف هشت فرضیه مطرح گردید که برای آزمون فرضیات تحقیق داده های ٩٧ شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش نمونـه گیـری سیسـتماتیک هدفمند برگزیده و از داده های دوره زمانی بین سالهای ١٣٨٨ تا ١٣٩٢ برای انجام آزمون آماری به صورت رگرسیون چند گانه در نرم افزار SPSS نسخه ١٧ مورد استفاده قرار گرفت . نتایج حاصله نشان دهنده این امر می باشد که بین خوش بینی مدیریت با هموارسازی سود در شرکتهای با فروش بـالا و پـایین و در شرکتهای با بازدهی بالا و پایین رابطه معنی داری به صورت معکوس و بین خوش بینی مدیریت با سورپرایز شدن ازسـود در شرکتهای با فروش بالا و پایین و در شرکتهای با بازدهی بالا و پایین رابطه ای به صورت مستقیم وجود دارد.
ملخص الجهاز:
با توجه به مطالب ذکر شده در بالا و همچنین 77 تحقیق کریستیا بومن ١ در سال ٢٠١٤ با عنوان تاثیر خوش بینی مدیریت بر هموار سازی سود در بورس اوراق بهادار آمریکا که وی در این تحقیق دو فرضیه با این مضمون که بین خوش بینی مدیریت با هموارسازی سود و سورپرایز شدن از سود رابطه وجود دارد مطرح و مورد بررسی و آزمون قرار داد و نتایج حاصل از تحقیق وی نشان دهنده این مطلب می باشد که بین خوش بینی مدیریت با هموارسازی سود و سورپرایز شدن از سود در بورس اوراق بهادار آمریکا رابطه معنی داری وجود دارد ؛ پس ما را بر این داشت که بررسی نماییم خوش بینی مدیریت با هموارسازی سود و سورپرایز شدن سود رابطه دارد و برای آنکه نتایج از درجه اتکای بالاتری برخوردار باشد از دو متغیر تعدیل گر بازدهی داراییها و فروش شرکت نیز استفاده گردید و فرضیات تحقیق به صورت زیر بیان گردیدند: .
نتیجه آزمون فرضیه دوم با توجه به نتایج بدست آمده بین خوش بینی مدیریت با هموارسازی سود در شرکت های پذیرفته شده در بـورس اوراق بهادار تهران رابطه ای به صورت معکوس وجـود دارد یعنـی بـا افـزایش خـوش بینـی مـدیریت شـرکت ، هموارسازی سود کاهش می یابد و بالعکس .
نتیجه آزمون فرضیه سوم با توجه به نتایج بدست آمده بین خوش بینی مدیریت با سورپرایز شدن از سود در شرکت های پذیرفته شـده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه ای به صورت مستقیم وجود دارد یعنی با افزایش خوش بینـی مـدیریت شـرکت ، سورپرایز شدن از سود افزایش می یابد و بالعکس .