خلاصة:
هدف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان دارای اﺧﺘﻼل ﯾﺎدﮔﯿﺮی (LD) ﺑﺎ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻬﻨﺠﺎر در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻓﻼورﺟﺎن ﺑﻮد. روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و ﮐﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ ی آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺎﯾﻪ ﭼﻬﺎرم اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻓﻼورﺟﺎن در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1393-1394 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ 56 داﻧﺶ آﻣﻮزان اﺳﺖ. ﺑﺮای ﺑﺪﺳﺖ آوردن ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻮردﻧﻈﺮ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی در دﺳﺘﺮس 28 داﻧﺶ آﻣﻮز دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ اﺧﺘﻼﻻت ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﮐﻪ در ﻣﺮاﮐﺰ اﺧﺘﻼﻻت ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻓﻼورﺟﺎن ﻣﻮرد ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮدﻧﺪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﺑﺮای اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮوه ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای 28 دانش آموز دختر و پسر انتخاب شدند و از نظر خصوصیاتی همچون سن، طبقه اقتصادی-اجتماعی همتا گردیدند. آزمودنی ها به وسیله مقیاس مهارت های اجتماعی ماتسون (1983) مورد سنجش قرار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ 83% ﺑﺮای اﯾﻦ ﻣﻘﯿﺎس ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ. داده ﻫﺎی ﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪه ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی از ﻧﺮم اﻓﺰارSPSS21 و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن ﺗﯽ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ در ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻠﯽ ﺑﯿﻦ داﻧﺶ آﻣﻮزان دارای ﻧﺎﺗﻮاﻧﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﺑﻬﻨﺠﺎر ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽ داری وﺟﻮد دارد (P=0.02). اﯾﻦ ﺗﻔﺎوت در ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺗﮑﺎﻧﺸﯽ ﺑﻮدن، رﻓﺘﺎر ﻏﯿﺮ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﯿﻦ داﻧﺶ آﻣﻮزان LD و ﺑﻬﻨﺠﺎر ﻣﻌﻨﯽ دار اﺳﺖ (P=0.000). در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ در ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی اﻃﻤﯿﻨﺎن زﯾﺎد ﺑﻪ ﺧﻮد و ﺣﺴﺎدت ﯾﺎ ﮔﻮﺷﻪ ﮔﯿﺮی ﺑﯿﻦ دو ﮔﺮوه ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽ داری وﺟﻮد ﻧﺪارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، ﺗﻔﺎوت ﻣﯿﺎن داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ دارای ﻧﺎﺗﻮاﻧﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮی از ﻧﻈﺮ ﻣﻬﺎرت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻠﯽ ﻣﻌﻨﯽ دار ﻧﯿﺴﺖ(P=0.78).
ملخص الجهاز:
تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که در مهارت های اجتماعی کلی بین دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری و بهنجار تفاوت معنی داری وجود دارد (P=0.
در این خصوص، نتایج یافته ها ی بیر، منیک و منینگ (2002، به نقل از کافی و همکاران، 1392) نشان داد که بین دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری 1 و دانش آموزان عادی از نظر شایستگی اجتماعی و رفتاری تفاوت کمی وجود دارد.
کشمیری (1388) در مطالعه ی دیگری، با عنوان مقایسه ی مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری و عادی دریافت در دو عامل رفتارهای غیراجتماعی و تکانشی / پرخاشگری و نیز در نمره ی کل مقیاس، تفاوتهای معنی داری بین دو گروه وجود دارد.
که در این راستا، فرضیات زیر مطرح می گردد: 1- بین دانش آموزان عادی و دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری در شاخص کلی مهارت های اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد.
2- بین دانش آموزان عادی و دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری در مؤلفه های مهارت های اجتماعی (مهارت های اجتماعی مناسب، رفتارهای غیر اجتماعی، تکانشی بودن، اطمینان زیاد به خود و حسادت و گوشه گیری) تفاوت معنی داری وجود دارد.
پاسخها بر Matson Bulkeley & Gramer Parker& Asher Merrel & Gimpel Eisenberg اساس یک شاخص پنج درجه ای از نوع مقیاس لیکرت با دامنه ی نمره ی 1 (هیچ وقت ) تا5 (همیشه) نمره گذاری می شوند.
جدول 1 نتایج آزمون تی مستقل را در بررسی فرضیه اول پژوهش مبنی بر این که بین دانش آموزان بهنجار و دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری در شاخص کلی مهارت های اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد.