خلاصة:
اثرات زیست گاه ومحیط جغرافیایی بر رفتار انسان قابل چشم پوشی نیست محیط به زمینه ي اشاره دارد که رفتار دقیقا درآن روي می دهد .
وقتی سخن از تحلیل محیط داریم در حقیقت به جستجوي سامان دهی هایی در روابط بین رفتارها و محیط پرداخته ایم.
وجود مردمانی که اگر فرصتی به دست آورند، مرتکب جرم خواهند شد وتاثیراتی که وضعیت جغرافیایی، آب و هوا و به طورکلی محیط
پیرامونی می تواند بر کنش هاي آدمی ایجاد نماید در نظریه ي محیطی جرم، مد نظر قرار می گیرد. بنابراین، امروزه به جاي تبیین انگیزش ارتکاب جرم در
ذهن مجرم، وضعیت ها و شرایطی را که به مجرمان انگیزه و فرصت ارتکاب جرم را می دهند یا علل محیطی که آدمی راتحت تاثیر خود قرارمیدهند و
به واسطه ي آن ارتکاب جرم تسهیل میگردد تبیین می شود.اگر انسان را در ارتکاب جرم صرفا مختار بدانیم، بر نیروهاي قدرت مند محیط پیرامونی
چشم بسته و اگر او را مقید بنامیم، اختیار و قوه ي تمیز را آشکارا نغض کرده ایم بنابراین باید باور کرد که انسانیم و متاثراز نیروهاي طبیعت، نیروهایی
چون درجه حرارت، تراکم ومعماري شهري، آداب و رسوم، فرهنگ و...
به دیگر سخن توزیع جغرافیایی جرم و جنایت وارتباط میان طراحی فضا و الگوهاي رفتاري هنجار و ناهنجار نشان می دهد که از طریق
سازگاري وانعطاف پذیري درسازماندهی عناصر تشکیل دهنده ي فضا وطراحی محیط (معماري) می توان بستر مناسبی براي کاهش ناهنجاري ها و
افزایش رفتارهاي اجتماعی هنجار در شهر فراهم آورد. چرا که عموما کنش هاي ما در محیطی با تراکم بالا و احیانا شرایط جوي نامساعد شدید تر
وداراي پتانسیل تولید جرم است.براین اساس هدف این مقاله، شناخت عوامل محیطی و راه کارهاي عملی در کاهش ورفع علل مولد جرم بوده
ومی کوشد ضمن تبیین نظریات وتجارب دانشمندان مختلف علاوه بر توجه به علم جرم شناسی، جغرافیاي علم را نیز مدنظر قراردهد. و نتیجه تحقیق
نیز حاکی است گونه هاي مختلف آب وهوایی، فرهنگی وآداب ورسوم حاکم بر اقالیم مختلف در حد وسیعی در پیدایش وتغییر کنش ها واعمال
هنجار شکن تأثیر گذار است، فلذا شناخت محیط به عنوان مهم ترین علل مولد جرم نخستین گام مؤثر در مبارزه با بزه کاري به منظور از بین بردن
عوامل جرم زا ویا حداقل کاهش اثرات آن است.
ملخص الجهاز:
"٥- تأمین وتوزیع عادلانه امکانات اقتصادی واجتماعی، رفاهی، خدمات عمومیوبهداشت ودرمان در سطح استان ها، شهرستان ها وروستاها ٦- پر کردن اوقات فراغت جوانان با برنامه های آموزنده وتفریحات سالم ورفع نابرابری های موجـوددر توزیـع این قبیل خدمات رفاهی در مناطق ٧- تلاش برای تأمین کمبودها ورفع تبعیض در توزیع جغرافیایی مؤسسات آموزشی در سطوح مختلـف منـاطق محروم ٨- تلاش در جهت استحکام فرهنگ سنتی ساکنان بومیاقالیم وافزایش فرهنگ واعتقادات مذهبی از طریق فعال تر نمودن نهادهای دینی ٩- اقدام در جهت ارتقای سطح سواد وآگاهی عمومیدر جامعه ومتحول سـاختن کمـیوکیفـی نظـام آموزشـی مطابق با دستاورد های جدید علوم ١٠- تلاش برای بازگشتی فراگیر به سوی ارزش ها وهنجارها واحترام به سـنت هـا ورسـوم گذشـته از طریـق آموزش همگانی ١١- بالا بردن سطح در آمد ورفاه خانواده ها ومهار تورم بالاخص در روستاها وشهرهای کوچک ١٢- تقویت نیروهای امنیتی مرزهاجهت مبارزه با پدیده قاچاق که عموما شرایط محیطی اقالیم در وقوع آن تاثیر مستقیم وبسزایی دارد ١٣- تعمیم عدالت اجتماعی از طریق توزیع عادلانه در آمد ملی ١٤- سیاست های پیش گیرانه مربوط به محیط تحمیلی هم چون ایجادمراکز روان درمـانی ومشـاوره درکلیـه ی زندان ها، ایجاد مجازات های جایگزین حبس ، ایجاد مراکز بازپروری جهت درمان معتـادان وتوجـه بیشـتر عوامـل انتظامیبه مناطق جرم خیز ١٥- تلاش درجهت استیلای عدالت اجتماعی به صورت مطلق وفراگیر(توزیع عادلانـه فرصـت هـا، درآمـدها، شایسته سالاری) وحمایت ازخانواده (قوانین حمایتی، صـیانت ازحقـوق کـودک و زن، پاسـداری از کیـان خـانواده وتسهیل شرایط ازدواج، نهادینه سازی مشاوره برای خانواده ومددکاری خانواده ) ب)اصلاح قوانین به منظوراجرای صحیح عدالت اصولااجرای عدالت به سه عامل قانون خوب، قاضی فاضل ودستگاه اداری سالم بستگی دارد؛ این عوامل چنـان بایکدیگر پیوستگی وارتباط دارند که اصلاحی کی بدون دیگری ممکن نخواهـد بـود مـثلا قـانون هـر انـدازه دقیـق ومنطبق با حوایج طبیعی بشر ومقتضیات زمانی ومکانی باشد اجرای آن به وسیله ی قاضی ودسـتگاه اداری صـورت میگیرد بنابراین تا زمانی که این سه عامل هم طرازیکدیگر مورد توجه قـرار نگیرنـد اقـدامات اصـلاحی مثمـر ثمـر نخواهد بود."