خلاصة:
بهترين و سريع ترين راه براي دستيابي به اطلاعات مطلوب در كتابخانه هاي رقمي، استفاده از نظام هاي جست وجوي آنهاست. كتابخانه هاي گوناگون، نظام هاي جست وجويِ خود را هم هنگام با فناوري ها و رويكردهاي نوين، تغيير مي دهند و مي كوشند امكاني فراهم آورند كه جست وجوهاي كاربران، بيشترين نتايج مرتبط و كمترين ريزش كاذب را داشته باشد. از همين روي، از راهبردهاي گوناگون جست وجوي بولين و ويلدكارد و نيز از ابزارهايي مانند اصطلاح نامه و نظام هاي طبقه بندي، براي مفهومي كردن جست وجو استفاده مي كنند. در ادامه، به بررسي جست وجو و رهيافت هاي گوناگون به آن پرداخته خواهد شد.
ملخص الجهاز:
امروزه جستوجو برای اطلاعات، بیشتر به معنای استفاده از وب جهانگستر، و جستوجوی کلیدواژهای و مرور از طریق صفحه نخست فهرست نتایج صورت میگیرد؛ اما پیش از موتورهای جستوجو، مانند گوگل، یاهو، یا حتی وب جهانگستر، مردم چگونه اطلاعات را جستوجو میکردند؟ در پاسخ میتوان گفت، مردم به کتابخانهها میرفتند، از کتابداران کمک میخواستند یا در میان قفسهها میچرخیدند و کتابهای منطبق با اطلاعاتشان، مانند: نام نویسنده، عنوان، رده، یا برخی دیگر اطلاعات درباره یک سند، همچون: رنگ، جلد یا سال نشر را، مرور میکردند.
موتورهای جستوجوی سنتی مبتنی بر کلیدواژه، بر این واقعیت تکیه دارند که کاربر بخشی از پاسخ را وارد نوار جستوجو کند؛ برای نمونه، اگر کاربری بخواهد بداند که وظیفه پروتکلهای شبکه چیست، چنانچه صرفاً کلیدواژههای پرتکل و وظیفه را وارد کند، موتور جستوجو ممکن است اسنادی درباره پروتکل و وظیفه عرضه کند؛ اما ضرورتاً تنها اسنادی که وظیفه پرتکلها را بیان میکند، عرضه نخواهد شد؛ مثلاً دستکاری خطاها، یکی از وظایف پرتکلهاست، اگر شما بخشی از پاسخ را بدانید، میتوانید کلیدواژه «دستکاری خطا» را به پرسوجو اضافه کنید تا نتایج جستوجو محدودتر شود.
جستوجوی اکتشافی نظامهای بازیابی اطلاعات نوین، با چالشهای نوی مواجهاند: - نخست اینکه محتوا پیچیدگی فزایندهای دارد؛ - دوم اینکه انتظارات کاربران، مبرم و مبهم است؛ برای نمونه، این کافی نخواهد بود که یک موتور جستوجو یک سند ویدئو را بیابد؛ بلکه کاربران انتظار دارند نقطه دقیق درون آن فیلم را نیز به آنها نشان دهند؛ - سوم اینکه رفتار جستوجوی مردم تغییر کرده است.