خلاصة:
امروزه، جراحي هاي زيبايي، به عنوان يکي از جراحي هاي پر طرفدار در دنيا شناخته مي شود. افرادي که به اين جراحي ها اقدام مي کنند، لزوما مشکل جسمي ندارند، بلکه اغلب به خاطر ملاک هاي زيبايي قابل قبول در اجتماع که همانا پذيرش اجتماعي مي باشد، دست به اين اقدام مي زنند. بر اين اساس، اين تحقيق با هدف سنجش ميزان گرايش زنان به زيبايي با عمل جراحي در نظر دارد به بررسي تاثير عواملي چون پذيرش اجتماعي و رسانه ها بر اين گونه جراحي ها بپردازد. روش تحقيق، پيمايشي بوده و 385 نفر به شيوه نمونه گيري طبقه اي تصادفي متناسب انتخاب گشته اند. روش آماري مورد استفاده، شامل رگرسيون چند متغيره و تحليل مسير بوده و براي محاسبه ضرايب مسير از برآوردهاي روش ايموس استفاده گرديده است. نتايج تحقيق نشان داد تاثير متغير پذيرش اجتماعي بر ميزان گرايش زنان به زيبايي با عمل جراحي بيش تر از متغير رسانه ها بوده است. هم چنين، متغيرهاي ياد شده توانسته اند، 31 درصد تغييرات متغير وابسته را تبيين نمايند.
ملخص الجهاز:
"پیام های رسانه ای میتوانند ارزش های جدیدی را ایجاد و تبلیـغ کننـد، کاربردهـای آن را بـه نحو اغراق آمیز نشان دهند و محیطی فرهنگی را برای به کارگیری آن توسط افراد جامعه ایجاد کنند (١٩٩٩ ,Pan &Wei ).
P101) وقتی اعضای یک جامعه سعی دارند بدن های خود را مطـابق بـا انتظـارات فرهنگـی جامعـه و یـا گروهی که بدان تعلق دارند، هم نوا کنند، به این نکته واقف اند که نخست ؛ زیبایی با تلاش فردی بـه دست میآید و دوم این انتظارات فرهنگی و اجتماعی هستند که تغییرات در بدن برای زیبا شدن را 1- Goffman به افراد تحمیل میکنند؛ انتظارات درباره ی اینکه بدن یک مرد، یک زن ، یک دختر و یـا یـک پسـر چگونه باید باشد؟ بر مبنای تحلیلی کارکردگرایانه ، زیبایی، برای فرد کارکردهایی روانی و اجتماعی دارد.
(Mousavi & Nyazi Shahraki, 2009) نتایج نظریات مطرح شده و هم چنین تحقیقات صورت گرفته در ارتبـاط بـا ایـن موضـوع نشـان میدهد که رسانه های گروهی به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر سلیقه افراد عمل مـی کننـد، افـراد از طریق انجام عمل های زیبایی سعی در دستیابی به رسوخ و پذیرش در طبقه بـالاتر اجتمـاعی خـود هستند، و در واقع سعی میکنند تا ظاهر نمایشی خود را که همانا بدن خود میدانند با زیباتر جلوه دادن آن و تاثیری که بر افراد دارند، مناسب جلوه کننـد."