خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی گرایش به مصرف مواد براساس سیستم های فعال ساز و بازدارنده ی رفتاری، انعطاف پذیری شناختی و تحمل آشفتگی در دانش آموزان انجام گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه ی دوّم شهر اردبیل در سال تحصیلی 95-1394 جامعهی آماری این پژوهش را تشکیل می دادند که از میان آن ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، 255 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که 230 پرسش نامه قابل تحلیل بود. از پرسش نامه های آمادگی به اعتیاد زرگر و همکاران (1385)، شخصیت گری-ویلسون (1989)، انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و تحمل آشفتگی سیمونز و گاهر (2005) استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که بین سیستم فعال ساز رفتاری با گرایش به مصرف مواد در دانشآموزان رابطهی مثبت، و بین سیستم بازدارنده ی رفتاری، انعطافپذیری شناختی و تحمل آشفتگی با گرایش به مصرف مواد رابطهی منفی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سیستم های فعال ساز و بازدارنده ی رفتاری، انعطافپذیری شناختی و تحمل آشفتگی در مجموع 45 درصد از واریانس گرایش به مصرف مواد را پیشبینی می کنند. نتیجه گیری: می توان گفت سیستم های فعال ساز و بازدارنده ی رفتاری، انعطافپذیری شناختی و تحمل آشفتگی از متغیرهای مرتبط با گرایش به مصرف در دانش آموزان می باشند که باید در پیشگیری و درمان اعتیاد مد نظر باشند.
Objective: This study was aimed at predicting tendency to drug use based on behavioral activation and inhibition systems، cognitive flexibility، and distress tolerance among students.
Method: The research method used in this study was descriptive and correlational. The statistical population of this study included all high school students in Ardabil in the academic year of 2015-2016. From among the population، 255 students were chosen via cluster random sampling method as the aprticipants، but the total of 230 questionnaires was analyzed at the end. For data collection، Zargar et al.'s Addiction Potential Scale (2006)، Gray-Wilson Personality Questionnaire (1989)، Dennis and Vander Wal Cognitive Flexibility Questionnaire (2010)، and Simons and Gaher’s Distress Tolerance Questionnaire (2005) were used.
Results: The results indicated that behavioral activation system has a significant positive relationship with tendency to drug use in students. In addition، it was found that behavioral inhibition system، cognitive flexibility، and distress tolerance were significantly correlated with tendency to drug use in students. In addition، regression analysis revealed that almost 45% of the total variance in students' tendency to drug use was predicted by behavioral activation and inhibition systems، cognitive flexibility، and distress tolerance.
Conclusion: It can be concluded that behavioral activation and inhibition systems، cognitive flexibility، and distress tolerance are the variables interrelated with tendency to drug use in students. Therefore، these variables should be taken inrto account in addiction prevetion and treatment programs.
ملخص الجهاز:
"/ بنابراین ، ســؤالی که در اینجا مطرح می شــود این اســت که آیا بین ســیســتم های فعال ســاز و بـازدارنــده ی رفتــاری ، انعطـاف پــذیری شـــنــاختی (ادراک گزینــه هــای مختلف ، ادراک کنترل پذیری و ادراک توجیه رفتار) و تحمل آشـــفتگی (تحمل ، ارزیابی، جذب و تنظیم ) با گرایش بـه مصـــرف مواد در دانش آموزان رابطـه ی ســـاده و چنـدگانه وجود دارد و آیا این متغیرها میتوانند گرایش به مصرف مواد را در دانش آموزان پیش بینی کنند؟ 1.
جدول ١: آماره های توصیفی متغیرهای پژوهش متغیرها میانگین انحراف استاندارد متغیرها میانگین انحراف استاندارد سیستم فعال ساز رفتاری ١٣/٤٦ ٤/٨١ تحمل آشفتگی ٣٨/٦٣ ٨/٨٤ سیستم بازدارنده ی رفتاری ١٢/٤٦ ٣/٩١ تحمل 2/67 6/86 انعطاف پذیری شناختی ٧٥/٠٣ ١١/٤٦ ارزیابی 3/68 16/54 ادراک گزینه های مختلف ٣٤/٦٨ ١٠/٤٩ جذب 2/52 7/48 ادراک کنترل پذیری ٣٣/٢٧ ٥/٩٤ تنظیم 2/69 7/73 ادراک توجیه رفتار ٧/٠٨ ٢/٥٧ گرایش به مصرف مواد ٧٠/٤٠ ٢٢/١٨ برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضـریب همبسـتگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
جدول ٤: جدول ضرائب رگرسیون گرایش به مصرف مواد براساس مؤلفه های تحمل آشفتگی متغیرهای پیش بین B انحراف استاندارد β آماره t معناداری مقدار ثابت 116/96 6/15 0/001 19/02 - تحمل -1/48 0/63 0/020 -2/34 -0/18 ارزیابی -0/92 0/40 0/023 -2/30 -0/15 جذب -1/42 0/69 0/039 -2/07 -0/16 تنظیم -1/36 0/60 0/024 -2/28 -0/16 بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضـر با هدف پیش بینی گرایش به مصـرف مواد براسـاس سـیسـتم های فعال سـاز و بـازدارنـده ی رفتـاری، انعطاف پذیری شـــناختی و تحمل آشـــفتگی در دانش آموزان انجام گرفت .
Buckner, Keugh, amp; Schmidt Charnigo خطر را شــناســایی کرد و برنامه های رفتاری آموزشــی خاصــی برای پیشــگیری از گرایش به مصـــرف مواد در این گروه هـا ارائه داد."