خلاصة:
ايجاد قلمرو نقشي اساسي در كيفيت زندگي در سكونتگاههاي دانشجويي دارد. در اين مقاله به بررسي قلمروپايي در سكونتگاه دانشجويي و تاثير معماري بر تامين نيازهاي رواني دانشجويان پرداخته شده است. از آنجا كه در روانشناسي محيطي مفاهيم ازدحام و تراكم، شخصي سازي، خلوت و قلمرو ارتباط معنايي عميقي دارند، به آنها پرداخته شده است. براي بررسي دقيقتر موضوع و مشاهده ي عملكردي قلمروپايي، سكونتگاه فاطميه كوي دانشگاه تهران، يكي از بزرگترين سكونتگاه هاي دختران در خاورميانه، به عنوان نمونه ي موردي انتخاب شد. به منظور دستيابي به پژوهش، به نقش قلمروپايي در دو مقياس خرد يا فضاي شخصي )درون اتاق( و مقياس مياني كه فضاي عمومي شامل مجوعه اي از اتاق ها به همراه فضاهاي نيمه عمومي مي شود، صورت پذيرفته است. در هر مقياس با بررسي وضعيت موجود جامعه ي آماري و ميزان رضايت دانشجويان، مشكلات اين سكونتگاه از ديدگاه روانشناسي محيطي واكاوي شده و پيشنهادهايي كاربردي براي طراحي سكونتگاه هاي دانشجويي در مقياس هاي مختلف ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
واژههای کلیدی روانشناسی محیطی، قلمروپایی، خلوت، سکونتگاه دانشجویی، خوابگاه فاطمیه مقدمه امروزه در کشورهای غربی، کلمه خوابگاه دیگر استفاده نمیشود و به جای آن، واژهی سکونتگاه دانشجویی به کار میرود زیرا جزئی از مجموعه بزرگ تر دانشگاه محسوب میشود و با سایر فضاهای زندگی مانند کافه تریا، مراکز آموزشی و برنامههای فرهنگی، محلی برای رشد شخصیتی و آموزشی فراهم میآورد.
اصولا انتقال و گذر از قلمرویی به قلمرو دیگر به صورت آنی و بدون ایجاد شرایط لازم اعم از روانی و کالبدی نامطلوب است و می توان عنوان داشت عدم رضایت حریم ها و تداخل نامناسب قلمروها و یا (رجوع شود به تصویر صفحه) استخدام ویژگی های مشابه و یکسان کالبدی و فضایی برای دو قلمرو با عملکرد متفاوت از مطلوبیت کیفی فضا می کاهد (سیفیان و محمودی، 1386).
قلمروپایی در سکونتگاه فاطمیه در این پژوهش نیز طبق نتیجهای که (Amole, 2008) در پژوهشی به آن دست یافت، برای بررسی رضایت مندی و رفتار قلمرویی دانشجویان، در مقیاسهای مختلف از کوچک تا درشت به آن پرداخته شده و این مقیاسها شامل این موار می باشد: - مقیاس خرد: درون یک اتاق، که یک فضای شخصی است.
Territoriality in Students’ Residence Halls Case Study: Fatemieh Girls’ Dormitory of Tehran University Fahimeh Motazedian 1 , Master of architecture, school of Architecture, Faculty of Fine Arts, University of Tehran Dr. Ghasem Motallebi, Assistant professor, school of Architecture, Faculty of Fine Arts, University of Tehran Abstract Sleeping is just 30%-40% of all aspects in student’s life.