خلاصة:
این تحقیق که با عنوان «عوامل اجتماعی مرتبط با ارتقای منزلت اجتماعی معلمان مقطع متوسطه مشکین شهر از دیدگاه خود معلمان» انجام شده است. از نظر هدف؛ از نوع کاربردی، از نظر زمانی؛ مقطعی و از نظر کنترل شرایط پژوهش؛ یک بررسی پیمایشی و همچنین توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، معلمان مقطع متوسطه مشکین شهر در سال تحصیلی 94-1393 به حجم 670 نفر، حجم نمونه طبق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران برابر با 245 نفر و روش نمونهگیریاش، تصادفی طبقهای بوده است. در این تحقیق برای اندازهگیری متغیرها از سوال (پرسشنامه) و برای اندازهگیری سازهها از ابزار (مقیاس) طیف لیکرت استفاده شده است. طبق یافتههای تحقیق که با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون انجام شد، مشخص شد که بین میزان حقوق و مزایای دریافتی معلمان، میزان دسترسی معلمان به امکانات رفاهی، میزان عضویت معلمان در تشکلهای صنفی، میزان اعتماد اجتماعی شهروندان به معلمان، میزان توجه رسانهها به جایگاه معلم و افزایش مهارتهای معلمان با ارتقای منزلت اجتماعی آنان رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین پیشبینی تغییرات متغیر وابسته و تعیین میزان تاثیر هر یک از متغیرهای مستقل بر روی آن با استفاده از رگرسیون چند متغیره نشان داد که 79 در صد از ارتقای منزلت اجتماعی معلمان، ناشی از رابطه بین یک ترکیب خطی از متغیرهای مستقل است و 21/0 درصد باقیمانده که «ضریب عدم تعیین» نام دارد ناشی از سایر عواملی است که در این تحقیق منظور نشدهاند.
The present study was conducted in order to investigate the social factors related to improving the social status of high school teachers in Meshkinshahr from teachers’ own points of view. This is an applied research which in terms of time is cross-sectional and in terms of controlling the research conditions is a survey and descriptive- correlation. The statistical population of this study was all high school teachers in Meshkinshahr in 93-94 educational years (670), and using the stratified random sampling 245 teachers was selected as the sample size through Cochran formula. In order to collect data a questionnaire was used. The results of Pearson Correlation Test show that, there is a meaningful relationship between improving the social status of teachers and the following variables: salaries and benefits of teachers, teachers’ access to facilities, teachers’ membership in independent trade organizations, the citizens’ trust to teachers, the attention of Media to teachers and increasing the teachers’ skills. Also, the results of multi-variate regression show that, 79% of the improvement of teachers’ social status is due to relationship between a linear combination of independent variables and the remaining 21% which is called coefficient of no determination is due to other factors that were not included in this study.
ملخص الجهاز:
"رازقی(١٣٩٠) در پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی دانشگاه شـیراز بـا عنـوان «سـنجش منزلت اجتماعی معلمان میرجاوه از شهرهای استان سیستان » نتیجه گرفته اسـت کـه : منزلـت اجتمـاعی معلمان این شهر علیرغم پایین بودن معاش و امکانات رفاهیشان هم چنان در سطح بالایی قـرار دارد و شهروندان با دیده احترام به ایشان می نگرند و اکثر خانواده ها حاضرند فرزندان شان با معلم ازدواج نمایند.
عیوضی(١٣٩١) در پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی کـه در دانشـگاه آزاد واحـد تهـران مرکزی باعنوان «تبیین رابطه بین وضعیت اقتصادی معلمـان دوره متوسـطه نیشـابور و منزلـت اجتمـاعی آنان » به روش پیمایشی برروی نمونه ای ١٨٥ نفری از دبیران دوره متوسطه آن شهر انجام داده ، دریافتـه است که : بین وضعیت اقتصادی معلمان دوره متوسطه نیشابور و منزلت اجتماعی آنان رابطـه معنـیداری وجود ندارد و سایر عوامل اجتماعی مانند سطح علمی، عضویت در تشکل های صنفی، احساس مفید بودن معلمان در نزد شهروندان و ...
معلمان یک معیار موفقیت جهـت سـاخت ملت بوده و هنوز این عقیده در اذهان عامه مردم تایوان از معلمان وجود دارد: «نسلی فعال و سـختکوش که در محیط اطراف خود از طریق تعلیم و تربیت دانش آموزان و همکاری بـا والـدین آنـان امـرار معـاش مینمایند»(لی، ٢٠١٢: ٨) هیرشان (٢٠١٢) درپایان نامه دکتری خود در رشته جامعه شناسی دانشگاه دهلی هند با عنوان «مقایسه تطبیقی منزلت اجتماعی معلمان هند و پاکستان » مینویسد: «چون فرهنگ دو کشور نزدیـک بـه هـم و دارای پیشینه تاریخی مشترک طولانی مدت هستند، تفاوت چنـدانی بـین منزلـت اجتمـاعی معلمـان دو کشور هم فرهنگ وجود ندارد."