خلاصة:
مطالعه حاضر به مقایسه مؤلفههای فراشناخت در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری پایه اول دوره راهنمایی شهرستان یزد پرداخته است. نمونه پژوهش 140 دانشآموز (70 نفر دانشآموز دختر و پسر با اختلال یادگیری و 70 دختر و پسر بدون اختلال یادگیری) بود که به روش سرشماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه فراشناخت ییلدیز و همکاران ، استفاده شد. دادهها با استفاده از tوابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که متغیر فراشناخت، در گروه فاقد اختلال یادگیری بیشتر از گروه دارای اختلال یادگیری میباشد. در هر دو مؤلفهی دانش و مهارت فراشناختی، دانشآموزان فاقد اختلال یادگیری به طور معناداری در سطح بالاتری از دانشآموزان دارای اختلال یادگیری قرار داشته و مؤلفه دانش، در بین دو گروه از تفاوت بیشتری برخوردار است. بر اساس یافتههای حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که در فرآیند درمان اختلال یادگیری، آموزشهای مربوط به دانش فراشناختی در مقایسه با دیگر مهارتهای فراشناختی میبایست مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
تنوع در اصطلاحات متعدد نشان میدهد که علل گوناگونی برای پیشرفت پایین دانشآموزان دارای اختلال وجود دارد، ولی از مهمترین این عوامل میتوان به عواملی نظیر ژنتیک، آموزش ناکافی و ناکارآمد، آمادگی نداشتن برای یادگیری، نقص در پردازهای شناختی و فراشناختی اشاره کرد (فراهانی، 1386 و گیری ، 2010).
بر اساس تحقیق بنکر (2010) تفاوت معناداری بین دانش فراشناختی در مورد خواندن در میان دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری وجود دارد، اما روش خواندن نیز در افزایش یا کاهش فراشناخت مؤثر است.
پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سؤال است که آیا بین مؤلفههای فراشناخت در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری تفاوت وجود دارد؟ روش جامعه آماری، نمونه و روش اجرای پژوهش در این پژوهش از روش علی- مقایسهای استفاده شده است.
نتایج آزمونt وابسته در مورد تفاوت گروههای همتای دارای اختلال و فاقد اختلال یادگیری در مؤلفه دانش تفاوتهای گروههای همتا T درجه آزادی سطح معناداری میانگین انحراف استاندرد خطای معیار میانگین فاصله اطمینان 95 درصدی تفاوت حد پایین حدبالا 7/2- 62/8 03/1 76/4- 65/0- 62/2- 69 011/0 در پاسخ به سؤال دوم این پژوهش، مشخص شد که در مؤلفهی دانش فراشناختی و متغیرها (زیر مؤلفههای) مربوط به آن، دانشآموزان دارای اختلال یادگیری با همتایانشان در گروه فاقد اختلال یادگیری تفاوت معناداری در سطح 05/ 0 وجود دارد.
A comparison of the metacognitive knowledge about reading of fourth-grade students with and without learning disabilities taught by two methods of reading instruction in inclusion classrooms.