خلاصة:
هدف اساسي اين مطالعه تبيين رابطه بين فناوري اطلاعات و ارتباطات و بحران هويت در بين دانشجويان واحد رودهن بر اساس رويكرد مدل يابي معادلات ساختاري مي باشد . روش تحقيق بكار رفته در اين پژوهش بر پايه مفروضات همبستگي مي باشد. اين پژوهش در محيط طبيعي دانشگاه صورت گرفته و ميزان مداخله پژوهشگر در حداقل بوده و متغيري هم دستكاري نشده است. تعداد 445 نفر از دانشجويان از طريق روش نمونه گيري طبقه اي متناسب با حجم جامعه ( تعداد دانشجويان هر گروه به عنوان طبقه) انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در اين تحقيق پرسشنامه 20 سوالي شامل 4 خرده مقياس هويت ايراني، هويت اسلامي، هويت قومي و هويت جنسي مي باشد. براي اندازه گيري متغيرهاي مكنون هويت ايراني ، اسلامي، قومي و جنسي از روش تحليل عاملي با مولفه هاي اصلي استفاده گرديد و نتيجه اين آزمون نشان داد كه به ترتيب فناوري اطلاعات و ارتباطات در كل 37 /28 درصد از واريانس هويت ايراني ، 81/ 29 درصد از واريانس هويت اسلامي، 18/27 درصد از واريانس هويت قومي و 25/36 درصد از واريانس هويت جنسي را تبيين مي كند.
The aim of the students was to explain the relationship between ICT and identity crisis among students of Roudehen Branch based on the structural equation modeling approach. The method used in this study was based on the correlation assumptions. The study was conducted in the natural environment of the university، with a minimal intervention of the researcher and without any variable manipulation. 445 students were selected through stratified sampling method proportional to population size (number of students in each group as a class). The instrument used in the study was a questionnaire of 20 questions including four subscales: Iranian identity، Muslim identity، ethnic identity and sexual identity. Factor analysis with principal components was used to measure latent variables of Iranian، Islamic، ethnic، and gender identity. The results showed that ICT determines 28.37% of Iranian identity، 29.81% of Muslim identity، 18.27% of ethnic identity، and 25.36% of sexual identity. ICT، Iranian identity، Muslim identity، Ethnic identity، Sexual identity
ملخص الجهاز:
برای اندازه گیری متغیرهای مکنون هویت ایرانی، اسلامی، قومی و جنسی از روش تحلیل عاملی با مؤلفه های اصلی استفاده گردید و نتیجه این آزمون نشان داد که به ترتیب فناوری اطلاعات و ارتباطات در کل ٣٧ /٢٨ درصد از واریانس هویت ایرانی،٨١/ ٢٩ درصد از واریانس هویت اسلامی، ٢٧/١٨ درصد از واریانس هویت قومی و ٣٦/٢٥ درصد از واریانس هویت جنسی را تبیین میکند.
در این پژوهش هدف اصلی بررسی تبیین رابطه بین فناوری اطلاعات و ارتباطات بـر بحران هویت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحـد رودهـن مـیباشـد.
بـه عبـارت دیگـر مسئله پژوهش برای پاسخ به این سؤال است که فناوری اطلاعات و ارتباطـات چنـد درصـد از واریانس بحران هویت دانشجویان را تبیین میکند؟ جواهری و باقری (١٣٨٦) تأثیر استفاده از اینترنت بر سرمایه اجتماعی و انسانی را مـورد بررسی قرار دادند.
حمیرا ارشلو رابری ( ١٣٨٤، به نقل از معـافی مـدنی، ١٣٨٥) موضـوعی بـا عنـوان تـأثیر رسانه های الکترونیک (نظیـر اینترنـت و محـیط هـای مجـازی) بـر هویـت و سـلامت روان گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران را مورد مطالعه قرار داده است .
تحلیل توصیفی داده ها متغیر میانگین انحراف استاندارد هویت ایرانی ١٧/٤٢ ٣/٥٤ هویت اسلامی ١٦/٧٩ ٢/٩٣ هویت قومی ١٧/٣٣ ٣/٩١ هویت جنسی ٢٠/١٩ ٣/٣٤ سؤال پژوهش آیا فناوری اطلاعات و ارتباطات بر هویت های ایرانی، اسلامی، قومی و جنسی دانشجویان تأثیر میگذارد؟ همانطور که گفته شد برای پاسخ از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است .
همچنین نتایج این تحقیق با پژوهش عباسی ١٣٨٣ با عنوان بررسی رابطه استفاده از اینترنت و هویت دینی کاربران نیز همسو می باشد.