خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر متغیرهای حاکمیت شرکتی (تمرکز مالکیت، مالکیت نهادی، مالکیت مدیریتی، دوگانگی وظیفه مدیرعامل و کیفیت حسابرسی) بر نسبت کیو توبین و هزینه¬های نمایندگی است. معیارهای هزینه¬های نمایندگی در این پژوهش شامل وجوه نقد آزاد، هزینه های عمومی و نسبت فروش به کل دارایی ها می¬باشد. روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع همبستگی می¬باشد. جامعه آماری پژوهش شامل واحدهای تجاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران در دوره زمانی 1381 الی 1389 است. در این تحقیق برای انتخاب حجم نمونه از روش نمونه¬گیری در دسترس استفاده شده است بدین صورت که پس از اعمال محدودیت¬های اعمال شده کلیه شرکت¬ها به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند که 136 شرکت بوده است. پس از انجام آزمون¬های فروش کلاسیک مدل رگرسیونی شامل آزمون های آرچ (ناهمسانی واریانس) و آزمون هم خطی و آزمون پایایی دادها، با استفاده از آزمون چاو و آزمون هاسمن به برازش مدل¬های ترکیبی اثرات مشترک، اثرات ثابت و اثرات تصادفی پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان می¬دهد که بین نسبت کیو توبین و هزینه های نمایندگی با متغیرهای حاکمیت شرکتی ارتباط معنی¬داری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
com"/>دکتر مسعود خیر اندیش<FootNote No="54" Text="مربی،مدرس تمام وقت دانشگاه علمی و کاربردی گنبد کاووس، گنبد، استان گلستان"/>رضا تاکر چکیده هدف این پژوهش بررسی تاثیر متغیرهای حاکمیت شرکتی (تمرکز مالکیت، مالکیت نهادی، مالکیت مدیریتی، دوگانگی وظیفه مدیرعامل و کیفیت حسابرسی) بر نسبت کیو توبین و هزینههای نمایندگی است.
شناخت اثر بخشی مکانیزم های حاکمیت شرکتی در ایران و همچنین تاثیر وجود مدیران غیر موظف<FootNote No="60" Text="independent director"/>، سرمایهگذاران نهادی، تفکیک وظیفه مدیر عامل، مالکیت مدیریتی و تمرکز مالکیت در کاهش هزینههای نمایندگی و اثر آن بر ارزش شرکت از اهداف این پژوهش است.
فرضیههای تحقیق پژوهش حاضر به دنبال بررسی تاثیر مکانیزمهای حاکمیت شرکتی بر ارزش شرکت و هزینههای نمایندگی است، از اینرو با توجه به اهداف پژوهش فرضیههای زیر تدوین شده است: فرضیه اصلی اول :بین مکانیزمهای حاکمیت شرکتی و نسبت کیو توبینشرکتها رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
مدل های تحقیق برای انجام آزمون فرضیهها از مدل های رگرسیونی زیر استفاده شده است: مدل اول Q Tobin=α0+β1CONS+β2INSTITUTION+β3MANAGERIAL+β4 DUAL +β5AUDIT +β6SIZE +β7LEV+£ مدل دوم Agency costs=α0+β1CONS+β2INSTITUTION+β3MANAGERIAL+β4 DUAL +β5AUDIT +β6SIZE +β7LEV+£ در این مدلها، QTobin: نسبت کیو توبین، CONS: تمرکز مالکیت، INSTITUTION: مالکیت نهادی، MANAGERIAL: مالکیت مدیریتی، DUAL:دوگانگی وظیفه مدیرعامل، SIZE: اندازه شرکت، LEV: نسبت اهرمی، AUDIT:کیفیت حسابرسی، Agencycosts: هزینه های نمایندگی یافته های پژوهش آزمون ریشه واحد قبل از تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه ها پایایی متغیرهای پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.