خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر ساخت آزمون اختلال نوشتاري براي دانش آموزان كلاس هاي سوم و چهارم و پنجم و ششم ابتدايي بود. بدين منظور آزمون اختلال بيان نوشتاري در دو مرحله مقدماتي و اصلي طراحي و اجرا گرديد. نمونه شامل 2403 دانش آموز ( 1203 پسر و 1200 دختر) در كلاس هاي سوم و چهارم و پنجم و ششم و از چهار ناحيه شيراز به صورت نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي تصادفي انتخاب شدند. مشخصات روان سنجي آزمون براي پايايي از روش بازآزمايي و آلفاي كرونباخ استفاده گرديد و براي بررسي روائي از تحليل كلاسيك گويه ها استفاده شد. و روايي محتوايي نيز با توجه به ديدگاه صاحبنظران احراز شد.
روايي ملاكي از همبستگي نمره آزمون با معدل دانش آموزان و روايي سازه از قدرت تمايزگذاري كلاسي استفاده گرديد. نتايج حاكي از آن بود كه آزمون مورد نظر از پايايي مناسب و با ضريب %93 و روايي محتواي و سازه مناسبي برخوردار است و مي تواند به عنوان ابزار مناسبي در زمينه اختلال بيان نوشتاري در كلا سهاي ياد شده مورد استفاده قرار گيرد
ملخص الجهاز:
در ارزیابی های رسمی در زمینـه اخـتلال بیـان نوشـتاری تعداد زیادی آزمون طراحی شده است که این آزمون ها برای مستند کردن پیشرفت دانـش آمـوزان 2 در کلاس های مدرسه مفید می باشند؛ اما برای معلمان و متخصصان نتایج آزمون های تشخیصی در تعیین مشکلات نوشتاری ، فهرست بندی نقاط ضعف و نقاط قوت خاص ، و انتخاب زمینـه هـائی کـه باید آموزش های ترمیمی به کار رود مفیدتر اسـت و در مقایسـه بـا آزمونهـای پیشـرفت تحصـیلی ، آزمون های تشخیصی .
بنابراین ، هدف اصلی از تهیه ی این آزمون ، تهیه ابـزار مناسـب برای تشخیص مشکلات نگارشی دانـش آمـوزان دوره ابتـد ایـی اسـت و سـؤالات پژوهشـی زیـر در آزمون سازی مورد نظر بوده است : ١ ـ روایی ملاکی و محتوا و سازه آزمون فوق به چه میزان است ؟ ٢ ـ پایایی آزمون فوق به چه میزان است ؟ ٣ ـ عملکرد دانش آموزان در آزمون در کلاس های مختلف به چه صورت است ؟ ٤ ـ مقایسه عملکرد دختران و پسران در آزمون اختلال بیان نوشتاری به چه صورت است ؟ ٥ ـ عملکرد دانش آموزان با اختلال بیان نوشتاری و عادی در آزمون به چه صورت است ؟ روش پژوهش جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی در کـلاس هـای سوم ، چهارم ، پنجم و ششم بود.
نتایج آزمون برای مقایسه ی دانش آموزان دارای اختلال بیان نوشتاری و دانش آموزان عادی در کلاس های مختلف در جدول زیر گزارش شده است : ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.