خلاصة:
تعامل سازنده و موثر جمهوری اسلامی ایران با جهان در شرایط تحریم،نیازمند داشتن تجارت بین الملل هم راستا با آرمان ها و ارزش ها و مبتنی بر مصالح بلند مدت نظام اسلامی است.با توجه به رشد و گسترش پرشتاب تجارت جهانی،دستیابی به توسعه اقتصادی،مستلزم درک نظریه ها و شناخت چگونگی روابط و تعامل سیاستهای داخلی،منطقه ای و جهانی است.تعارض ذاتی و ایدئولوژیک نظام سلطه با نظام اسلامی،لزوم قدرتمندی نظام اسلامی در مقابله با تهدیدات را آشکار ساخته است.در این راستا،یافتن راهبردهای بازاریابی بین الملل جمهوری اسلامی ایران در چارچوب رویکرد اقتصاد مقاومتی،جایگاه ویژه ای دارد.
ملخص الجهاز:
"لذا در مقابل این پرسش قرار می گیریم که صرف هزینه گزاف سرمایه گذاری که عموما از محل منابع تجدید ناپذیر سهل الوصول خدادادی و منابع زیرزمینی و روزمینی کشور صورت پذیرفته آیا از منطقی علمی برخوردار بوده است؟ فلذا، با توجه به شرایط حال حاضر کشور، رکود اقتصادی، تحریم ها، عرضه بی رویه کالاهای نامرغوب قاچاق و چینی به بازار داخلی که باعث تعطیلی کارخانه جات بزرگ و تولیدی های کوچک شده است که یکی از دلایل آن عدم رقابت پذیری محصولات داخلی با محصولات خارجی در جهت اخذ سهم بیشتر بازار داخلی می باشد.
تعامل اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با اقتصاد جهانی از مباحث عمده ای است که در اسناد بالادستی نظام مورد توجه قرار گرفته و از وجوه مختلف به اهمیت آن اشاره شده است، از جمله در بخشهایی از سند چشمانداز بیست ساله و نیز برنامه چهارم توسعه، موارد پنجگانه زیر مورد اشاره قرار گرفته است (خادمی، 1387): 1- روان کردن تجارت با دنیا 2- استاندارد کردن سا زو کارهای تعرف های Doole and Lowe Ghauri, Pervez and Cateora, Graham 3- بهره گیری از بازارهای جهانی 4- ارتباط با سازمانهای تجاری بین المللی همچون سازمان تجارت جهانی 5- همکاری های منطقه ای در شکل گیری مناطق آزاد تجاری و تش یکل منطقه ترجیحی تجاری با برخی کشورهای عربی خاورمیانه یا بعضی کشورهای عربی خلیج فارس همچنین در برنامه پنجم توسعه به ساماندهی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ایفای نقش مؤثر آنها در تحقق اهداف سند چش مانداز بیست ساله نظام، اعمال مدیریت یکپارچه و ایجاد رشد اقتصادی مناسب در این مناطق، همپیوندی و تعامل اثرگذار اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی و ارائه الگوی توسعه ملی در بخشهای مختلف اشاره شده است."