خلاصة:
با توجه به اینکه سه نوع ارزیابی توسط کاربران، کارشناسان و مدیران مفروض است، سه نوع امتیاز دهی نیز برای محصولات می توان تصور کرد که در این مقاله، به دو امتیاز دهی به محصولات از طریق کارشناسان و کاربران پرداخته می شود. گفتنی است که این نوع امتیاز دهی، علاوه بر اینکه به صورت تئوری شاخص های آن برشمرده شده، در سامانه شیرپوینتی نیز برای امتیازدهی و روند محاسبه این امتیازدهی و استخراج اطلاعات و نمودارهای مدیریتی از آن، قابل اجرا و عملیاتی می باشد که به صورت آزمایشی انجام شده است و در این مقاله، به آن پرداخته خواهد شد.
ملخص الجهاز:
امتیازدهی توسط کاربران امتیازدهی کاربران، در واقع، نظرات کاربران راجع به محصول تولیدشده میباشد که برای این نوع امتیازدهی، دو روش وجود دارد: نخست، تهیه پرسشنامهها و در اختیار بخشی از کاربران قراردادن این پرسشنامهها و دیگر اینکه نهایتاً از روی ارقام و اعدادی که به هرکدام از شاخصهای ارزیابی در این امتیازدهی به دست میآید، محصول نمرهای را به خود اختصاص میدهد و اصطلاحاً به این نمره، نمره محصول از نظر کاربران گفته میشود.
5) به این صورت بودهاند که 93 کاربر از طریق فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی خرید کردهاند، 24 نفر انها از طریق دوستان وآشنایان با محصول آشنا شدهاند، 18کاربر از طریق ادارات و مؤسسات و مراکز علمی به نرمافزار دسترسی داشتهاند و با وجود اهمیت اینترنت، کمترین نوع دسترسی به نرمافزار از این طریق بوده است که برابر با 17 نفر میباشد.
امتیازدهی بر مبنای نوع محیط محصول همچنین انواع محصولاتی را که مرکز ارائه میدهد، در سه دسته محصولات موبایلی، دسکتاپی و محصولات وبی میباشد که در زیر برای امتیازدهی این محصولات از هم جدا شدهاند؛ مثلاً در محصولات وبی، امتیاز دو پایگاه نور مگز و نور لایب با همدیگر فرق خواهد کرد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) امتیازدهی بر مبنای قالب و شیوه ارائه محصول محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی شیوههای ساماندهی اطلاعات نرمافزارهای کاربردی را این گونه نام گذاردهاند: o معجم الفاظ (کتابخانههای الکترونیکی)؛ o معجم موضوعی (فرهنگ موضوعی/ چکیدهنویسی)؛ o فرمت تخصصی؛ o دانشنامه؛ o درختواره؛ o معجم رجالی.
این مقاله، بر آن است با بررسی این مقولات و نتایج حاصل از اجرای درست آنها، دستاوردهای پرداختن به این موضوع را برای محصولات نرمافزاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) مورد پژوهش قرار دهد.