ملخص الجهاز:
"فصل دوم : تبلیغات و جنگ جهانی اول مباحث موسسه های تبلیغاتی، گرایش مردم کشورهای شـرکت کننـده در جنـگ ، گـرایش مـردم بریتانیـا، گرایش مردم ایالات متحده در برابر جنگ اروپا، گرایش مردم کشـورهای متحـد بـا آلمـان ، ابزارهـای تبلیغاتی به کارگرفته شده ، طرفهای درگیر طی جنگ جهانی اول ، تـأثیر بـر مطبوعـات سایرکشـورها، موضوعات تبلیغاتی ارائه شده توسط متفقین ، اعلامیه بالفور به عنوان عملی تبلیغاتی، جنبه های ضعف آلمان برای تغییر موضوعات تبلیغاتی.
نویسنده در این بخش به سرویسهای تبلیغاتی و تاکتیکهای جنگ روانی این کشور در طـی جنـگ جهانی دوم و مؤسسه های سازمان یافته و ابزارهای تبلیغاتی که منجر به پیروزی بریتانیا در جنگ شد پرداخته و در آخر به رویکرد و شیوه های مورد استفاده تبلیغات بریتانیا در تأثیرگذاری بر مـردم سـایر کشورها اشاره نموده است .
فصل چهاردهم : تبلیغات اعراب درایالات متحده مباحث رویکرد جوامع غربی در برابر اعراب : نگاه تاریخی، عواملی کـه بـه تبلیغـات اسـرائیل یـاری رسـاند، ویژگیهای خبرگزاریهای عرب در امریکا، خبرهای هدایت شده کشورهای عربی، جامعه هدف تبلیغات ، خبرگزاری اتحادیه عرب ، هیئتهای اصلی، هیئتهای فرعی، خبرگزاری سـازمان آزادیبخـش فلسـطین ، گروه های فشارعربی، لابی امریکایی عربی، روابط ملی امریکاییان عرب ، شیوه عملکـرد اتحادیـه عـرب ، استفاده از راه ها و ابزارها، مؤسسه نجات لبنان ، کمیته امریکایی عربی مبارزه با تبعیض نژادی، کمیتـه گفت و گوی عربی امریکایی، انجمن دانشگاهیان عرب امریکایی.
به طور کلی نویسنده در این جلد از کتاب به تشریح دیدگاه های رایج در خصـوص جنـگ روانـی از منظر تبلیغات رسانه ای در کشورهای مختلف نظیر رژیم صهیونیستی و امریکا پرداخته است و با طرح مسئله از زوایای مختلف این موضوع پیچیده را تجزیه و تحلیل کرده است ."