خلاصة:
هدف این پژوهش، بررسی مناسب بودن کیفیت محتوای تدریس شده به دانشجویان استعداد درخشان بود. روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری آن،دانشجویان استعداد درخشان و عادی دانشگاه اصفهان به حجم 140نفر بودند که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. و برای برآورد حجم نمونه در انتخاب متخصصان، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. روش گرد آوری دادهها کمی– کیفی بود. در بخش کمی، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، مشکلات دانشجویان در بعد محتوا بررسی شد. در بخش کیفی، با استادان متخصص در زمینه آموزش استعداد درخشان مصاحبه نیمه سازمان یافته به عمل آمد. یافتههای پژوهش نشان داد دانشجویان استعداد درخشان و عادی از محتوای تدریس شده در سطح دانشگاه رضایت کامل ندارند.استادان برای مناسب کردن محتوای درسی برای دانشجویان استعداد درخشان بر هفت مقوله تکراری نبودن مطالب درسی، حذف یا جایگزینی دروس عمومی،ارائه دروس به صورت عملی، سازمان دهی میان رشته ای، ارائه محتوا به صورت غنی، متناسب کردن محتوا با علائق دانشجویان و انعطاف پذیری محتوا تاکید داشتند.
ملخص الجهاز:
Cantu / برنامه درسي اجازه مي دهدتا برنامه هايي مطابق با شخصيت و توانايي فراگيران داراي اسـتعداد درخشان تدوين کنند، برنامه اي که بتواند به فراگيران کمک کند تا حداکثر توانمندي هاي بـالقوه خود رادر زمينه هاي علمي و آکادميک بروز دهند، به علـت اهميـت محتـوا در برنامـة درسـي ، دراين مقاله محتواي مناسب براي استعدادهاي درخـشان و مـشکلات موجـود در برنامـه هـاي درسي ارائه شده به اين دانشجويان بررسي مي شود.
بـه بيـان ديگـر، پيـشرفت هـاي علمـي بـشر و دستاوردهاي علمي نه تنها حجم عظيمي از اطلاعات را براي ارائه کـردن فـراهم کـرده اسـت ، بلکه تغييرات بديع و پيشرفت هاي مداوم بشر در حوزه هاي مختلف عامـل عمـدة ناپايـداري و بي ثباتي معلومـات شـده ، بـه گونـه اي کـه امـروزه از آن تحـت عنـوان انفجـار اطلاعـات نـام مي برند،گسترش دانسته هاي بشري و افزايش پتانسيل دانش باعث شده است تـا از دانـشجويان دوره هاي مختلف انتظار داشت که حجم وسيعي از آنها را به ياد بسپارند که همـين امـر باعـث مي شود تا دانشجويان به يادگيري سطحي گرايش پيدا کنند (کندي ١، ٢٠٠٥).
در اين روش سـه گـام وجـود دارد کـه عبارت هستند از: ١‐ شناسايي ميزان دانسته هاي قبلي فراگيران (کاربرد آزمون تشخيصي ) ٢‐ خلاصه سازي و فشرده کردن مفاهيم و مهارت هاي ضروري براي يادگيري ٣‐ تدارک و ارائه موقعيت هاي غني سازي شده روش مطمئن ديگري که مي توان براي پاسخگويي به اصل تفاوت هاي فردي بـه کـار بـرد، ارائه برنامه هاي انفرادي و در نتيجه محتـواي متفـاوت و انفـرادي بـه فراگيـران داراي اسـتعداد درخشان است .