خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین نیمرخ آسیب شناختی دانش آموزانی که با انواع مختلف رویدادهای آسیب زا مواجه شده بودند انجام گرفت. کلیه دانش آموزان پسر پایه های اول، دوم، و سوم دبیرستان های دولتی شهر ارومیه در سال تحصیلی 90-89 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دادند (10286=N). هزار نفر از این دانش آموزان، به شیوه نمونه-گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. پس از مراجعه به آنها، 54 نفر از پاسخ دادن به پرسشنامه ها خودداری کردند و در نتیجه، از پژوهش خارج شدند. در مجموع، 946 نفر در محل تحصیل خود و به صورت گروهی به پرسشنامه های TESI-SR و SCL-90-R پاسخ دادند. آزمودنی ها بر-اساس نمرات و با توجه به نوع رویدادی که تجربه کرده بودند به 7 گروه تقسیم شدند و میانگین نمره های آنها با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس چندمتغیری و تک متغیری و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان دادند که تقریبا در همه شاخص های آزمون SCL-90، گروه های دارای تجربه سوءاستفاده عاطفی، و بیش از یک نوع آسیب، سوء-استفاده بدنی، و تصادفات/ فجایع، به ترتیب میانگین بالاتری نسبت به سایر گروه ها داشتند. این امر، به ویژه در شاخص های افسردگی و وسواس بارز بود. نتایج همچنین نشان دادند که بین گروه های دارای تجربه آسیب های مختلف از نظر شاخص های آزمون SCL-90 و همچنین نمره کلی این آزمون تفاوت معناداری وجود دارد. این یافته ها بیان می کنند که تجربه رویدادهای آسیب زای مختلف پیامد های آسیب شناختی یکسانی را به دنبال ندارند.
ملخص الجهاز:
شواهدی در این زمینه وجود دارد که فجایع و مصیبت های دوره کودکی با افزایش میزان افسردگی در بزرگسالی ارتباط دارند 1- Norris 2- Resnick 3- Kessler 4- Sonnega 5- Bromet 6- Hughes 7- Nelson 8- Creamer 9- Burgess 10- McFarlane 11- National Comorbidity Survey 12- Post Taumatic Stress Disorder 13- bullying 14- Copeland 15- Keler 16- Anglod 17- Costello 18- Pine 19- Cohen 9 9 (براون ١ و هریس ٢، ١٩٩٣؛ راتر٣ و ماگِن ٤، ١٩٩٧).
1- Brown 2- Harris 3- Rutter 4- Maughan 5- Bifulco 6- Cherlin 7- Chase-Lansdale 8- McRae 9- Acute Stress Disorder 10- Separation Anxiety Disorder 11- Generalized Anxiety Disorder 12- Breslau 13- Davis 14- Andreski 15- Green 16- Bonemi 17- Cannon 18- Anderson 19- Rivara 20- Thompson 21- Afifi 22- Boman 23- Fleisher 24- Sareen 10 10 مندِلی ١، کارلی ٢، روی ٣، سِراتی ٤ و سارچیپون ٥ (٢٠١١) با مطالعۀ ٢٠٠ زندانی به این نتیجه رسیدند که نمرات زندانیان دارای سابقه اقدام به خودکشی ، در پرسش نامه آسیب دوره کودکی بالاتر از افراد فاقد سابقه اقدام به خودکشی است .
بر این اساس ، هدف پژوهش حاضر تعیین نیمرخ 1- Fergusson 2- Lynskey 3- Horwood 4- Johnson 5- Smailes 6- Goenjian 7- Karayan 8- Pynoos 12 12 آسیب شناختی دانش آموزانِ مواجه شده با انواع مختلف رویدادهای آسیب زا و مقایسه علائم روان شناختی در گروه های دارای تجارب آسیب زای مختلف بود.