خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری در مدارس ابتدایی شهرستان خور و بیابانک انجام شد. روش پژوهش، مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم مدارس ابتدایی شهرستان خور و بیابانک (شهرهای خور و جندق و فرخی) بودند که از این جامعه 135 دانش آموز به عنوان نمونه و با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند و وضعیت تحصیلی آنان در مدرسه (معدل) به منزله شاخص پیشرفت تحصیلی و گزارش معلمان آنان به منزله اختلال رفتاری استفاده شد. داده ها به کمک روشهای آماری همبستگی پیرسون و اسپیرمن تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد سبک فرزندپروری مقتدرانه با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار و سبکهای فرزندپروری سهل گیر و مستبدانه با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارد. همچنین نتایج تحلیل داده های مربوط به اختلال رفتاری و سبک فرزندپروری نشان داد که شیوه مقتدرانه با کاهش اختلال رفتاری رابطه دارد. یعنی دانش آموزانی که شیوه فرزند پروری والدین آنان مقتدرانه بوده است، کمتر دارای اختلال رفتاری بوده اند. بر اساس یافته های پژوهش مبنی بر اینکه شیوه تربیتی والدین با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری دانش آموزان رابطه دارد، آموزش والدین درباره شیوه های فرزند پروری، میتواند به افزایش پیشرفت تحصیلی و کاهش اختلال رفتاری دانشآموزان یاری رساند.
ملخص الجهاز:
"کنترل و محبت والدین در سبک های مختلف فرزندپروری سبک سطح توقع (کنترل ) سطح پاسخ دهی (محبت ) مستبدانه زیاد کم سهل گیرانه کم زیاد مقتدرانه زیاد زیاد روش در این پژوهش رابطه شیوه های فرزندپروری والدین با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری دانش آموزان دورة ابتدایی با روش تحقیق مطالعات همبستگی بررسی شده است .
در ارزیابی فرضیه های فرعی مورد بررسی در این فرضیه پژوهش ، اطلاعات موجود در جدول شماره ٧ بیانگر آن است که شیوه فرزندپروری مقتدرانه والدین با اختلال رفتاری موجود در فرزندانشان همبستگی منفی و معنادار دارد (٠٠٠.
تفاوت میزان پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال رفتاری اختلال رفتاری پیشرفت تحصیلی بالا متوسط پایین %76 %15 %9 ندارد %41 %47 %12 دارد بحث و نتیجه گیری هدف از اجرای این پژوهش ، بررسی رابطه میان سبکهای فرزندپروری با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری در پایه های چهارم و پنجم مدارس ابتدایی شهری شهرستان خور و بیابانک بوده است .
این یافته ها با نتایج تحقیقات لوی (١٩٤٣) که نشان میدهد به کارگیری دو شیوه فرزندپروری مستبدانه و سهل گیرانه توسط مادران منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه ، اختلالهای اضطرابی، افسردگی و گرایشهای ضد اجتماعی یا بزهکاری در کودکان می شود و همچنین با نتایج مطالعات لامبورن و همکاران (١٩٩٠) و لیل آبادی (١٣٧٥) که نقش الگوهای تربیتی مستبدانه و سهل گیرانه را در ایجاد اختلالات رفتاری مورد تأیید قرار میدهند (به نقل از فرضی گلفزانی،١٣٨٢) همخوانی دارد."