خلاصة:
طی دهة گذشته ، استفاده از وسایل نقلیة برقی در بسیاری از کشورها محبوبیت یافته است ولی با این حال سهم بازار این محصولات کماکان اندک است . این محبوبیت در بین وسایل نقلیة مسافری گسترش بیشتری داشته و تحقیقات گستردهای در این زمینه صورت گرفته است ، اما استفاده از این فن آوری برای پخش و توزیع کالا کمتر مورد توجه بوده و مغفول مانده است . خودروهای برقی حمل 91 بار یکی از راهحل های بهبود وضع لجستیک پایدار شهری بوده و توانایی تبدیل محیط های شهری به محلی کم انتشار را دارند. با این که آزمایش های زیادی در سالهای اخیر انجام شده است ، اما استفادة وسیع از خودروهای برقی حمل بار در لجستیک شهری هنوز رخ نداده است . خودروهای برقی حمل بار هم اکنون از نظر فنی آماده هستند اما پیادهسازی این نوع خودروها در عمل محدود است . این خودروها اثرات زیست محیطی مثبتی داشته اما در مجموع هزینه های بیشتری نسبت به خودروهای معمول دارند. گذشته از این ، مسائل فنی و اجرایی دیگری وجود دارد که باید حل شود و تردیدهای موجود در استفاده بلندمدت وجود دارد. این مطالعه ، درصدد مروری بر تحقیقات انجام شده در حوزة مذکور به منظور آشنایی با زمینه های فنی و بازاریابی برای آگاهی از وضعیت فعلی و هم چنین زمینه سازی برای تحقیقات آتی ، می باشد. یافته ها نشان می دهد که سه مشکل عمده در استفادة بلندمدت از خودروهای برقی حمل بار وجود دارد: ١- لجستیک موجود باید برای خودروهای برقی بازطراحی شوند؛ ٢- حمایت های دولتی برای تجاریشدن این پروژه ضروریاست ؛ ٣- پیادهسازی این خودروها نیازمند شرکت هایی برای تولید پایدار است .
ملخص الجهاز:
"در مکان یابی ، سعی بر این است که تعداد حداقل جایگاه های سوخت با بهترین سطح عملکرد و خدمت دهی تعیین شود و در نهایت اهداف زیر تأمین شود: کاهش زمان دسترسی شهروندان به پمپ بنزین ها؛ کاهش تعداد سفرهای زاید درون منطقه ای ؛ روان سازی ترافیک در معابر پیرامون جایگاه های عرضه سوخت ؛ صرفه جویی در میزان مصرف سوخت ؛ صرفه جویی در هزینه های عمومی ؛ ایجاد حداکثر رفاه ، آسایش و مطلوبیت برای کاربران .
1. Bertolini & Dijst / مبانی نظری مطالعه ١- روش ها و شاخص های به کار گرفته شده در دیگر کشورها درخصوص مکان یابی جایگاه های سوخت در معابر شهری : درخصوص مکان یابی جایگاه های سوخت در معابر شهری ، روش ها و الگوهای مختلفی در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته است که مدل های ریاضی ، سیستم اطلاعات جغرافیایی ١ و تحلیل تقاضا با منطقه بندی ، مهم ترین آنها می باشد.
به خصوص در شهری همانند تهران که با این مشکل به شدت مواجه است و جایگاه های سوخت رسانی در سطح شهر، در هر نقطه ای نمی توانند قرار گیرند و می بایست مکان آنها از بین نقاط موجود در سطح ناحیه / که به لحاظ فاصله تا مراکز تولید و جذب سفر بهینه تر است ، انتخاب شود."