خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران، با استفاده از بازخورد 360 درجه بود. پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی-تحلیلی بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه پیش ساخته مدل 360 درجه است که روایی آن قبلا اخذ شده و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ در تمامی موارد بزرگ تر از 75/0 است. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه اول95 نفر کتابدار، جامعه دوم95 نفر همکار و جامعه سوم 32 نفر مدیر کتابخانه است که با توجه به محدود بودن از نمونه گیری به روش سرشماری استفاده شد، جامعه چهارم هم شامل 95 نفر مراجعه کننده است که به روش نمونه گیری اتفاقی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS 22 و PLS و آمار توصیفی و آزمون های کلموگروف-اسمیرنوف، آنالیز واریانس و دانکن استفاده شد. یافته ها نشان دادوضعیت عملکرد کتابداران به طور کلی ( 4/35 ) و وضعیت عملکرد آن ها در هر کدام از شاخص های مهارت اخلاقی –ارزشی (4/44)، مهارت عملکردی(4/32) و مهارت فرآیندی(4/33)بالاتر از سطح متوسط بوده؛ همچنین بین نتایج ارزیابی 4 گروه به طور کلی و درتمامی شاخص ها بجز شاخص اخلاقی-ارزشی(097/0) تفاوت معناداری وجود داشت، مقایسه نمرات عملکرد کتابدارن هم نشان ازوجود تفاوت معنادار در نمرات این شاخص ها در بین 32 کتابخانه دارد. نتایج نشان دادارزیابی کارمندان و کارکنان سازمان ها از عوامل اصلی رشد مجموعه یک سازمان به شمار می رود. بنابراین ارزیابی کتابداران و شناخت آن ها از خود به ارتقای کتابخانه ها خواهد انجامید. ارزیابی کارکنان و تجزیه و تحلیل آن ها به روش 360 درجه یا ارزیابی گروهی می تواند روشی نو و تعیین کننده برای مجموعه مورد بررسی باشد.
ملخص الجهاز:
"واژگان کلیدی: ارزیابی کارکرد، استان مازندران ، بازخورد ٣٦٠ درجه ، روش های ارزیابی، کتابخانه های عمومی، کتابداران مقدمه فرهنگ ارزش یابی در سازمان هایی وجود دارد که بـرای کارکنـان آگـاهی از نتـایج کـار و میزان سازگاری این نتایج با خواسته های مشتریان دارای اهمیت باشد.
برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های پیش ساخته مندرج در پایان نامه حسـن زاده (١٣٩٠) با عنوان " ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه های عمومی استان گیلان بـا اسـتفاده از روش بازخورد ٣٦٠ درجه " استفاده شده است .
١٣٤ نرمال است با توجه به تایید فرض نرمال بودن توزیع داده هـا بـه بررسـی پرسـش هـا و فرضـیه هـای پژوهش می پردازیم : پرسش اول : وضعیت مهـارت هـای اخلاقـی-ارزشـی کتابـداران کتابخانـه هـای عمـومی مازندران براساس مدل ٣٦٠ درجه چگونه است ؟ برای پاسخ به پرسش ها و بررسی وضعیت مهارت های اخلاقی- ارزشـی، مهـارت هـای عملکردی و مهارت های فرآیندی کتابداران کتابخانه های عمومی مازندران ، میانگین امتیاز کلی کتابداران در این شاخص ها با مقدار متوسط (٣.
پرسش دوم : وضعیت مهارت های عملکردی کتابداران کتابخانه هـای عمـومی مازنـدران براساس مدل ٣٦٠ درجه چگونه است ؟ برای انجام این آزمون ، از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شده است .
پرسش سوم : وضعیت مهارت های فرآیندی کتابداران کتابخانـه هـای عمـومی مازنـدران براساس مدل ٣٦٠ درجه چگونه است ؟ برای انجام این آزمون ، از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شده است .
برای بررسـی فرضـیه دوم بـه مقایسـه نتـایج ارزیـابی عملکـرد کتابـداران کتابخانـه هـای عمومی استان مازندران بر اساس نتایج خود ارزیابی، ارزیابی مدیران ، همکـاران و مراجعـان با استفاده از آزمون آنالیز واریانس پرداخته شده است ."