ملخص الجهاز:
"اگر شما نگاه کنید، گسترش علم حسابداری بهطور نسبی وقتی تعداد دانشجوی این رشته را با سایر رشتهها چه در زمینه علوم انسانی و چه در زمینه رشتههای فنی مهندسی نگاه بکنیم،میبینم رشد کمی حسابداری کم بوده که خوشبختانه در سالهای اخیر به آن توجه شده است و دورههای تحصیلات تکمیلی آن در دانشگاههای بزرگ کشور فعال شده است؛در دانشگاه تهران با تلاشی که عزیزان ما در رشته مدیریت داشتهاند میتوانیم ادعا کنیم که در رشته حسابداری تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی چشمگیری داریم.
برای تصمیمگیری مدیران این پروژه اطلاعات مالی گوناگون مورد نیاز است: بهای تمام شدهء آنچه خریدهایم چقدر است؟کدام هزینههای مؤسسه،جزء بهای تمام شده به عنوان سربار قابل احتساب است؟ هزینههای آماده سازی را چگونه اندازهگیری کنیم؟هزینههای مستقیم آمادهسازی مشخص است،اما هزینههای غیر مستقیم و یا در واقع هزینههای مؤسسه آمادهسازیکننده چگونه در احتساب هزینههای آمادهسازی منعکس میشود؟ بهای تمام شدهء قطعات تفکیک شده زمین بر چه مبنا یا مبانی مختلفی محاسبه میشود؟آنچه از زمینهای خریداری شده به مصارف معابر و تأسیسات عمومی رسیده چگونه سرشکن شود؟نقش موقعیت و کاربری زمین در تعیین بهای تمام شدهء آن چیست؟ ارزش فروش و یا در واقع درآمد فروش چیست؟اگر به اقساط فروختیم چگونه اندازهگیری کنیم؟ چه موقع سود را محاسبه کنیم:در انتهای پروژه یعنی وقتی همه فروخته شد و پول آن هم وصول شد یا در مقاطع دیگر و چگونه؟ مثالی را که عنوان کردیم یک فعالیت مکرر بود و برای پروژهای نه چندان بزرگ، حال اگر کارفرمای ما مثلا یک شرکت عمران شهر جدید باشد،مسائلی را که مطرح کردیم به ابعاد مضاعف بزرگ میشود."