ملخص الجهاز:
"2-از حفظ وضع موجود اجتناب کند، زیرا هر مدیر وارث سازمانی است که پیش از او دیگری یا دیگران در راه حفظ و اعتلای آن تلاش کردهاند،برای رسیدن به هدف یا اهداف ویژهای تأسیس شده،از آغاز تاکنون مبالغی صرف آن شده،و در نتیجه هم کارکنان و هم ردههای بالاتر و هم جامعه از او انتظاز دارند این سازمان را لااقل تا حدودی بهتر از آنچه به او سپردهاند،به جانشین خود بسپارد.
بررسیهای انجامشده نشان میدهد که تقریبا هر مدیری میتواند به صورت بالقوه رهبر باشد،اما لازم است بالقوههایش را بشناسد و از آن جهت ظاهر شدن در نقش رهبر استفاده کند،به بیان دیگر،شایسته است همهء مدیران بدانند که رهبری هم عطیهء الهی است،هم محصول تلاش خود انسان برای نیل به پیشرفت.
اگر در شهر،محل کار مدیر،دانشگاه یا یک مؤسسه آموزش عالی وجود دارد که رشتههای تحصیلی یا تخصص یا تجربهء اعضای هیأت علمی آن با فعالیت سازمان او همخوانی دارد،توصیه میشود به هر شکل ممکن از این موقعیت استفاده کند.
برای مثال،در چنین حالاتی میتوان برای عدهای از دانشجویان امکان کارآموزی و کارورزی در سازمان فراهم کرد تا هم بر دانستههای نظری خود به شیوهء عملی بیفزایند و در آینده با تخصص دو بعدی و کامل در خدمت جامعه باشند؛هم با شناختی که از آنان به دست میآید،مدیر بتواند گاه و بیگاه از میان آنان کارمندان مورد نیاز خودش را تأمین کند.
علاوه بر آنچه طی هجده مبحث فوق بیان شد،و نیز به قصد نتیجهگیری از این این مباحث،میتوان ریزهکاریهای یک مدیر (به تصویر صفحه مراجعه شود) موفق را بدون تقدم و تأخر به شرح زیر ترسیم کرد: (1)از لحاظ بدنی شایستگی کار مورد نظر را دارد."