خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس خشونت معلم در بین دانشآموزان دبیرستانها و پیشدانشگاهیهای شهر گچساران بود. این پژوهش از نوع مطالعات روانسنجی است. از بین جامعه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 374 نفر از دانشآموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی گچساران، به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای خشونت معلم پیشکین و همکاران(2014) و رفتارهای تلافی جویانه معلم نادی و الصفی(1392) پاسخ دادند. پژوهش در پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ، اسپیرمن براون و در روایی از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس خشونت معلم برابر90/ 0 و برای خرده مقیاسهای فیزیکی، تمسخر کردن، عیبجویی، ستم کردن و جنسی به ترتیب 87/ 0، 79/ 0، 85/ 0، 72/ 0، 77/ 0 بوده است. نتایج تحلیل عاملی تاییدی گویههای مقیاس خشونت معلم نشان داد که این مقیاس دارای پنج عامل با شاخصهای برازش مطلوب مقیاس میباشد ( p>0/05). همچنین این مقیاس یک ابزار تشخیصی است که می تواند میزان خشونت معلمان را در مدارس و نواحی آموزشی به کمک آن تعیین کرد.
ملخص الجهاز:
ir"/> محمدعلی نادی<FootNote No="2" Text=""/>* چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی، روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس خشونت معلم در بین دانشآموزان دبیرستانها و پیشدانشگاهیهای شهر گچساران بود.
واژگان کلیدی: خشونت معلم، ساختار عاملی، روایی، پایایی، دانشآموزان دبیرستانی The Factor Analysis, validity, Reliability and Standardization of Teacher Violence Scale (TVS) among High School and Pre University Students Tahereh Pazhoohi Mohammad Ali Nadi Abstract The aim of this research was to construct and validate the teacher violence scale, which measures different forms of violent behaviors displayed by teachers against students.
اما، به عنوان یک توافق نظر جهانی، سازمان بهداشت جهانی<FootNote No="6" Text=" World Health Organization"/> خشونت را اینگونه تعریف می کند :&quot;استفاده عمدی از نیروی فیزیکی یا قدرت، تهدید یا واقعی، علیه خود یا شخص دیگر و یا در برابر یک گروه یا جامعه که یا منجر به آسیب، مرگ، آسیب روانی، توسعه بد یا محرومیت می شود یا احتمال بالایی دارد که منجر به آن شود&quot;.
در حمایت از این استدلال، گزارشی ارائه شده است که نشان می دهد دانشآموزانی که شاهد خشونت بوده اند از نظر روانی تحت تأثیر قرار گرفته اند(فورلانگ و موریسون<FootNote No="7" Text=" Furlong &amp;amp; Morrison"/>،1994).
شاخصهای برازندگی مدل پنج عاملی مقیاس خشونت معلم Table 3 The fit indices of the five-factor teacher violence scale شاخص برازندگی تطبیقی CFI شاخص نرم برازندگی NFI شاخص تعدیل شده AGFI شاخص برازندگی GFI جذر برآورد واریانس خطای تقریب RMSEA درجه آزادی Df آزمون مجذور کای X2 مقادیر Amount 1 1 0.