خلاصة:
یکی از عوامل مهم در تصمیمات مالی سرمایهگذاران، خطاهای ادراکی است که در زمان خرید و فروش سهام بر فرایند تصمیمگیری آنها تأثیر میگذارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر خطاهای ادراکی و میزان آن بر فرایند تصمیمات سرمایهگذاران است. برای دستیابی به این هدف، بـه روش تصـادفی 300 نفر از سرمایهگذاران بـورس اوراق بهـادار تهـران برای نمونـه انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز از طریق توزیع و جمعآوری پرسشنامهها بهدست آمدهاند. بـا اسـتفاده از تحلیـل عاملی، تلاش شد صـحت فرضـیههـا آزمـون شود. بر اساس یافتههای پژوهش، خطاهای ادراکی بر فرایند تصمیمگیری سرمایهگذاران تأثیر میگذارند. به بیان دیگر، فرضیههای پژوهش تأیید شدند و مشخص شد بین خطاهای ادراکی و تصمیمهای سرمایهگذاری رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد، فرایند تصمیمگیری در سرمایهگذاران از خطای نمایندگی 19 درصد، خطای اعتماد بیش از حد 31 درصد و خطای حالت روحی 29 درصد تأثیر میپذیرد
Perceptual errors is an important factor for investors in financial decisions that affect their decisions when dealing on the stock. The aim of this study is to identify errors common perception among investors and its impact on their investment decisions. For this purpose، 300 person were randomly selected for samplefrom investors Tehran Stock Exchange. The data was collected using a questionnaire. Truth hypotheses were tested using factor analysis. The findings indicate that cognitive errors influence on investment decisions. The results showed that Representativeness error 19 percent، error overconfidence 31 percent and 29 percent state error morale impact on investment decisions.
ملخص الجهاز:
همچنین نتایج پژوهش نشـان مـی دهـد، فرایند تصمیم گیری در سرمایه گذاران از خطای نمایندگی ١٩ درصد، خطای اعتماد بـیش از حـد ٣١ درصد و خطای حالت روحی ٢٩ درصد تأثیر می پذیرد.
بـه طـور جـامع ، در نظریـه هـای مـالی کلاسیک یکی از پایه های اصلی ، فرض عقلایی بودن سـرمایه گـذاران اسـت (اردکـانی ، بهلکـه ، میرزاد و توسلی ، ١٣٩٤)؛ اما بررسی عوامل رفتـاری بـه عنـوان عوامـل مـؤثر بـر تصـمیم گیـری سرمایه گذار برای به دست آوردن بینش عمیق از تصمیم گیری آنها لازم است (ان جـوک ، ٢٠١٤).
آمار توصیفی متغیرهای تحقیق حداقل حداکثر میانگین 1/20 5/00 2/71 1/20 4/60 3/02 1/00 5/00 3/08 1/17 4/50 2/85 متغیرهای تحقیق انحراف از معیار خطای نمایندگی 0/698 اعتماد بیش از حد 0/767 حالات روحی 0/802 تصمیم گیری 0/684 قبل از ورود به مرحلة آزمون فرضیه ها و مدل های مفهـومی تحقیـق ، لازم اسـت از صـحت مدل های اندازه گیری اطمینان حاصل شود که این کار توسط تحلیل عاملی تأییـدی ١ مرتبـة اول صورت گرفته است .
مفهوم نمادهای استفاده شده در خروجی نرم افزار در نتایج تحلیل عاملی تعریف نمادها نمادها متغیرها خطای نمایندگی REP, R Representativeness Effect خطای اعتماد بیش از حد OV, O Overconfidence خطای حالات روحی MO, M Mood تصمیم گیری سرمایه گذاران DEC, DE Decision making در جدول ٥، تعریف نمادهای استفاده شده در خروجی نرم افزار در نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای تحقیق مشخص شده است .
به بیان دیگر سه فرضیه در مدل ساختاری به صورت زیر بررسی شده است : فرضیة اول : H٠: خطای نمایندگی بر فرایند تصمیم گیری سرمایه گذاران در بورس تأثیرگذار است .
Determining and Prioritizing Behavior Biases of Investors in Tehran Stock Exchange Market: a Fuzzy AHP Approach.